Trin-for-trin guide: Rose swirl frosting

DSC_0194DSC_0201

Som du måske ved, så er jeg tosset med smuk og enkel kagedekoration. Frosting er klart mit foretrukne kagepynt! Der er virkelig intet så yndigt som en kage pyntet med simpel frosting i en nedtonet farve. Der er ikke behov for krymmel, fondant eller andet hurlumhej. Less is more!

Hvis du spørger mig, så er der uendelige fordele ved at pynte din kage med frosting frem for andre pynte-remedier. Det er rustikt, smukt og smager godt. Og det bedste er, at når man har de rette redskaber, så er det virkelig let at lave de fineste kagefrostinger!

Jeg har på Facebook og Instagram lagt billeder af en gulerodskage jeg lavede til et bryllup, som var dækket af den fineste hvide rose-frosting. Jeg fik så mange søde kommentarer og tilbagemeldinger, og der var rigtig mange der ønskede en lille guide til, hvordan sådan en frosting laves.

Du skal bruge
Frosting
Sprøjtepose med stor stjernetyl (jeg har brugt en Wilton 1M)
En lille palet/spatel

DSC_0110

Start med at froste hele kagen med et godt lag frosting, som på billedet ovenover. Dette gøres for det første for at “forsegle” alle krummerne i overfladen af kagen, og for det andet for at have et ensartet “lærred” at arbejde på. Sørg for at fylde frosting i alle kagens huller og sprækker, f.eks. hvis der er lidt ujævnhed mellem to lag i kagen.
Det er ikke så vigtigt, at frostingen er helt glat og fint smurt på – den skal alligevel dækkes med rose-frostingen. Til gengæld er det vigtigt, at frostinglaget er så tilpas tykt, at man ikke kan se kagen igennem frostingen.

Roseswirl

Fyld den resterende frosting i sprøjeposen med stjernetyllen.
Start på kagens overflade lige i midten. Hold sprøjteposen i en 90° vinkel over kagen. Start med at tegne den første rose ved at tegne en spiral (se billedet).

Fyld kagens overflade med roser tæt op ad hinanden (se nedenstående billedserie).

DSC_0201 kopiDSC_0201 kopi 2

Så skal roserne tegnes på kagens sider. Dette kan være lidt tricky. Forsøg igen at holde sprøjteposen i en 90° vinkel ind mod kagens side. Tegn roserne lidt tilfældigt rundt omkring, så de næsten overlapper hinanden.

Hvis der skulle være nogle små huller rundt omkring, hvor roserne ikke dækker, så forsøg at “camouflere” hullerne ved at froste små prikker eller “kruseduller”.

DSC_0206 kopiDSC_0206 kopi 2

Voila!

DSC_0203

(function(i,s,o,g,r,a,m){i[‘GoogleAnalyticsObject’]=r;i[r]=i[r]||function(){
(i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o),
m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m)
})(window,document,’script’,’//www.google-analytics.com/analytics.js’,’ga’);

ga(‘create’, ‘UA-49571931-1’, ‘copenhagencakes.com’);
ga(‘send’, ‘pageview’);

28 thoughts on “Trin-for-trin guide: Rose swirl frosting

  1. Den her kage bliver jeg jo nødt til at lave til min mor på hendes fødselsdag:)
    Men bliver lige nødt til at høre, er det præcist den her opskrift du har brugt?
    http://copenhagencakes.com/2012/05/01/en-gulerodskage-der-bringer-venner-sammen/
    Eller er der noget andet jeg skal gøre ved opskriften for at få få kagen så høj? Og skal der evt. laves dobbelt portion af frosting?
    Tak for en super dejlig blog – har lavet mange af dine kager til stor glæde for venner og familie:)

    • Kære Anne,
      Tusind tak for din søde kommentar! Jeg er vildt glad for at du kan lide bloggen og at du har forsøgt dig med andre af mine opskrifter!!
      Ja – det er den samme opskrift som du nævner, men det er bagt i en anden og meget mindre form i flere lag – det er derfor den er blevet så høj. Hvor meget frosting du laver afhænger helt af, hvor stor en kage du vælger at lave. Jeg vil altid anbefale, at man laver for meget frosting end for lidt – så kan du nemlig lave kagen i flere lag med masser af lækker frosting imellem lagene. Så start i hvert fald med at lave en dobbeltportion af frostingen.
      Rigtig god fornøjelse med bagningen, jeg håber din mor bliver glad for kagen🙂

      • Det lyder som om, det vil udfordre mine evner lidt for meget at bage den i flere lag, så hun må nøjes med en lidt fladere udgave;)
        Og er rigtig glad for bloggen – sidder lige nu og nyder snickerskagen til min eftermiddagskaffe:)

      • Anne det er slet ikke så svært at lave den i lag. Bare bag kagen i en almindelig springform. Jo mindre formen er, jo højere bliver kagen naturligvis. Når kagen er færdigbagt og afkølet, kan du forsigtigt skære den i forskellige lag (med en savtakket kniv) – ligesom lagkagebunde.

  2. Når jeg laver den frosting som der står en opskrift på sammen med gulerodskagen bliver den alt for flydende. Er det en anden frosting du bruger (og i så fald hvilken) eller har du et trick til at få den tykkere?
    Tak for en super god blog🙂

    • Det er ikke creamcheesefrostingen fra gulerodskagen jeg har brugt på disse billeder. Det er en almindelig frosting af smørcreme. Jeg har desværre ikke nogen opskrift på den, da det er en frosting jeg lige biksede sammen uden at skrive målene ned. Jeg skal nok lægge en opskrift på bloggen på et tidspunkt🙂
      Du kan også tilføje lidt majsmel til din creamcheesefrosting hvis den bliver for flydende.

  3. Pingback: Brombær cupcake | Cupkageriget

  4. Super flot kage, som virkelig har inspireret mig til at gå i krig med dette, og meget andet.

    Spørgsmål:
    * Har du fundet opskriften på den frosting som du anvendte til denne kage???
    * Hvad ligger du mellem lagene på gulerodskagen, inden du froster?

    Hilsen Camilla

  5. Pingback: Barnedåb | Ruder Hjerte

  6. Pingback: Min yndlingskage: Gulerodskage med creamcheese-frosting |

  7. Pingback: En VM i halvmarton kage til familiens vinder! | A Spoon Of Love

  8. Har du en god opskrift på frostieg ?? Jeg har prøvet men syntes ikke det blev godt… Så god side her og takker for du vil dele det med os andre 👍

  9. Hej🙂
    hvilken slags tyld har du brugt? jeg skal ud og købe mig et sæt så vil høre om der er nogen bestemt jeg skal gå efter :)?

Skriv et svar

