Snickerskage

DSC_0016 kopi

Alt for sent i mit liv har jeg opdaget, at der er noget der hedder snickerskage. Nøøøj hvor er jeg bare gået glip af noget helt fantastisk (og ufattelig usundt, men nok om det)!

Jeg smagte kagen til et møde på mit arbejde, og jeg måtte beherske mig meget for ikke at slippe min indre kagegris løs og tage flere stykker end hvad godt er. Siden den dag har jeg tænkt på snickerskagen nonstop, og jeg har endda snakket så meget om den, at jeg var nødt til at love mine kollegaer på mit arbejde nr. 2, at jeg ville prøvebage den og tage nogle stykker med til dem. Og ja, jeg jonglerer pt. med et praktikantjob, et alm. job og et kandidatstudie, det er ganske tidskrævende, og også derfor der periodevis ikke er så meget kageaktivitet på bloggen.

DSC_0047

Denne her kage er altså virkelig lækker, og et must at prøve! Jeg er vild med, at kagen består af flere forskellige elementer – det er virkelig lækkert og overraskende. Det lækre lag karamel er chewy og præcis som det skal være.
Jeg forestiller mig, at kagen kan varieres nærmest udi det uendelige. I stedet for den lækre mazarin-agtige bund kan man også bruge chokoladekage eller måske endda brownie. I stedet for karamel kan f.eks. man anvende dulce de leche. Jeg forestiller mig også at de saltede peanuts f.eks. kan udskiftes med groft hakkede mandler, hasselnødder eller noget helt tredje.

Opskriften på snickerskagen har jeg fundet hos den fine blog foodfanatic.dk. Jeg har ændret lidt i ingredienserne da jeg bare brugte, hvad jeg havde hjemme i skabene. Denne kage kan sagtens manipuleres lidt med, i den forstand, at du bare bruger, hvad du har. Det er ikke nødvendigt at gå ud og investere i mørk muscovadosukker hvis du ikke har det. Så kan du f.eks. bare erstatte det mørke muscovadosukker med lys muscovadosukker, brun farin eller rørsukker, men så til gengæld bruge mørk sirup i stedet for lys.

Ingredienser
Kagebund
200 g blødt smør
160 g sukker
135 g rørsukker
3 æg
240 g mel
1,5 tsk. bagepulver
250 g saltede peanuts

Karamel
1 dl fløde
140 g lys sirup
20 g raw kakao eller alm. usødet kakaopulver
1 tsk vaniljeessens
50 g smør
140 g sukker
30 g mørk muscovadosukker

250 g god, mørk chokolade

  • Forvarm ovnen på 200 °C.
  • Smør og sukker piskes sammen i en stor skål.
  • Tilsæt ét æg ad gangen under piskning.
  • Mel og bagepulver sigtes sammen i en anden skål, og tilsættes derefter til smørblandingen under omrøring.
  • Beklæd en bageform (ca. 40×29 cm) eller en springform (ø30 cm) med bagepapir og hæld dejen deri. Drys med de saltede peanuts. Du kan sagtens bruge færre eller flere peanuts efter smag og behag..
  • Kagen bages i 15-17 minutter ved 200°C.
  • Mens kagen er i ovnen blandes alle ingredienserne til karamellen i en gryde. Karamelmassen bringes langsomt i kog under omrøring. Når det koger skal det simre i ca. 8 minutter. Jo længere tid det koger, jo hårdere bliver karamellen. Så pas på du ikke kommer til at koge det for længe – så får du en stenhård karamel.
  • Når kagen er færdigbagt fordelen karamelmassen jævnt ud over den varme kage.
  • Lad kagen køle af.
  • Hak chokoladen fint.
  • Smelt ⅔ af chokoladen i en skål over et vandbad.
  • Når chokoladen er smeltet tages skålen af vandbadet, og den resterende ⅓ blandes i. Rør indtil det hele er smeltet.
  • Fordel den smeltede chokolade ovenpå den afkølede kage og lad det stivne.

Velbekomme!

DSC_0016

11 thoughts on “Snickerskage

  1. Hej,

    Hvordan er kagen dagen efter? Kan den sagtens bages dagen før den skal spises (….hvis man kan lade den stå så læge….)?

    – Anitta

    Ps. Det er nogle helt fantastiske kager du bager. Det er til stor inspiration🙂

    • Hej Anitta,

      Tusind tak for din søde kommentar!
      Jeg kan love dig, at kagen er lige så god dagen efter! Og den kan også spises med glæde på 2. dagen! Bare husk at pakke kagen ind i køkkenfilm og stil den i køleskabet🙂

      God fornøjelse med bagningen!

    • Det tror jeg helt bestemt man kan! Det lyder som en rigtig god idé! Men det bliver nok en lidt klistret affære, men der er ikke andet for end at kaste sig ud i det😉

  2. Hejsa. sikken skøn kage, tak for opskriften, jeg lavede kagen igår , den er virkelig tung men lækker, og et lille stykke mættede alle. og synes den smager bedre pådag 2 =). jeg legede dog lidt med karamellen og brugte mindre sukker da jeg synes det virkede lidt overdrevet med al den sukker. Jeg studsede dog over at der kom kakao i karamellen? er det ikke meningen at den skal være lys/orange i det?? ligesom i en rigtig snickers? og hva med toppen, jeg brugte lys chokolade.

    VH Sultan

  3. Ser du, nu har jeg noget dulce de leche fra Argentina liggende i køleskabet. Kan jeg bruge det i stedet for at lave min egen karamel? Og i så fald, hvor meget skal der til? Ellers spiser jeg bare dulcen med ske, som jeg plejer, hæ😉

Skriv et svar

