Sunde dadelkakaotrøfler på 5 minutter + rabatkode til sundhedswebshoppen viivaa.dk

DSC_1023

Det er bestemt ikke nogen hemmelighed, at jeg som kagebager muuuligvis kommer til at indtage lidt flere kalorier, end hvad godt er. Jeg prøver at holde det til et minimum, men jeg får nok spist et par kager eller to mere end gennemsnittet.

Det skal ikke forstås som om jeg har dårlig samvittighed over det – for pokker nej, jeg elsker søde kreationer, og forbigår aldrig en mulighed for at prøvesmage et lille stykke kage.
Netop derfor har jeg på det sidste haft en del tanker omkring, at det nok ikke kan skade at undersøge mulighederne for at dreje kagebagningen over i en lidt sundere retning. Jeg ved nemlig, at man kan kreere mindst lige så lækre kagekreationer med mindre sukker, gluten og alt det usunde fedt.

DSC_0021

Lige som disse “helse-tanker” begynder at vinde indpas i mit hoved, var jeg så heldig at modtage en fin pakke fra sundhedswebshoppen viivaa.dk. I pakken var der bl.a. ingredienserne til disse kakaotrøfler: Raw kakaopulver (som har fået en meget særlig plads i mit hjerte), kokosfibre og kokosolie.

I ved forhåbentlig, at jeg altid er meget ærlig omkring de ingredienser jeg bruger, hvis jeg har modtaget dem som gaver. Derfor må I tage mit ord for gode varer, når jeg nu siger, at hvad angår kakaopulveret, så er der virkelig forskel – det var som om jeg smagte “the real deal” for første gang. Og det her skriver jeg altså som en amatør, der sædvanligvis ikke rigtig kan smage forskel på luksus og discount. Jeg skyndte mig at prøve kakaopulveret af i en milkshake, hvor jeg blendede min hjemmelavede vaniljeis med mælk og et par skeer kakaopulver. Kvalitetstjekket blev for alvor godtaget, da selv min kæreste kunne smage, at jeg brugte en ny kakao – true story!

Viivaa.dk har været så søde at lave en rabatkode til alle mine søde læsere, så I kan handle på webshoppen med 10 % rabat. Ud over ingredienserne til disse kakaotrøfler har jeg selv tidligere købt mandelmel derindefra, som jeg bruger til bl.a. macarons og tærtebunde. Rabatkoden er “copenhagencakes”, og gælder hele ugen til og med søndag d. 28/4 2013.

DSC_0011

Jeg har en kollega, der er super dygtig til at bage med “sunde” ingredienser, så hun har hjulpet mig med inspiration til disse monsterlækre kakaotrøfler. Der er intet tilsat sukker i – kun det naturlige søde fra dadlerne. Fedtstoffet kommer fra kokosolie, og derudover er der tilsat fintmalede kokosfibre for at holde sammen på kuglerne.!

Sunde kakaotrøfler (ca. 20 små stk.)
100 g udstenede dadler
Kornene fra ¼ stang Bourbon vanilje, eller ½ stang “alm.” vanilje
3 spsk raw kakaopulver
1 spsk kokosolie
3 spsk kokosfibre

Pynt: Jeg har brugt et par spsk raw kakaopuvler, frysetørret hindbær og frysetørret passionsfrugt. Kun fantasien sætter grænser, du kan f.eks. også bruge revet kokos eller lignende.

  • Alle ingredienserne blendes sammen i en foodprocessor indtil dejen samles i en ensartet masse.
  • Tril dejen til ca. 20 små kugler.
  • Til slut kan kuglerne rullet let i raw kakaopulver, kokosmel eller f.eks. frysetørret hindbær.

Har DU idéer til sund bagning eller “sundt sødt”? Jeg vil vildt gerne have en masse gode tips, idéer og inspiration❤

DSC_0018

19 thoughts on “Sunde dadelkakaotrøfler på 5 minutter + rabatkode til sundhedswebshoppen viivaa.dk

  1. Mmmm…. De ser lækre ud! “Kokosfibre” lyder interessant og som noget, jeg må prøve…

    Lige for tiden bager jeg en del sunde muffins med æg, bananer og gulerødder som grundingredienser, for bananer søder jo en hel del… Dem spiser jeg så både som dessert og som morgenmad😉 Opskriften kommer på bloggen senere…

    P.S. HVORNÅR SES VI? Spurgte de to fra Nørrebro

    • Tak søde Nana!
      Kokosfibre er noget spændende noget! Smager og dufter skønt, og kan til en hvis grad erstatte almindeligt mel – altså hvis man er til smagen af kokos i sit bagværk😉
      Glææææder mig til at se sunde muffins på din blog!
      Jamen vi skal da ses SNART???

      • Vi skal da ses så meget snart. Maiken og jeg tager til bikefit onsdag, men der kunne du ikke vel? Ellers må vi lige aftale en hyggedag snart!

        Og jeg må finde kokosfibre😉

      • Jeg plejer at komme sent hjem fra Odense, så kan ikke forudsige hvorvidt jeg kan deltage😦 Desuden er jeg mega presset med bryllupsbagning denne uge, så det går nok ikke… Men jeg vil gerne på drinks-date igen! Vi skal have revanche på Mexibar som vi aldrig fik nået sidst!

  2. Ja, jeg føler nogengange at jeg erstatter rigtig mad med kage! Derfor er det også dejligt når man engang imellem nyder noget sundt “kageagtigt”, bla. sunde trøfler🙂 De her ser rigtig lækre ud.

    • Åh det kender jeg kun alt for godt…! Derfor er de her dadeltrøfler så smarte – de fleste der smager dem kan slet ikke gætte, at det ikke er rigtige romkugler hehe…

  3. Ej, de ser godt nok lækre ud. Synes ikke jeg kan finde noget om farven? Hvordan får du den lækre farve som ser meget appetitlig ud!!

    • Tak for din søde kommentar, Nadia! Altså mener du farven på pulveret som jeg har rullet kuglerne i? Det er hhv. passionsfrugtspulver, frysetørret hindbær og så raw kakaopulver. Det står også i teksten😉

  4. Orr yum hvor ser de dog bare lækre ud. De skal laves her en gang i den lille ferie. Glæder mig til at afprøve lidt forskellige varianter. Har netop været inde og købe kokosfibre og kokosolie på viivaa.dk. Tusind tak for rabat koden, det var bare super, og så røg der lige lidt mere ned i kurven🙂

  5. De er da verdensklasse. Jeg har prøvet en del opskrifter fra juliekarla.dk hvor hun bager “brød” med dadler og banaer og kokost og ingen sukker, men minimum af smør. De er verdensklasse, og MEGET sunde (synes jeg😉 )
    Og ellers må jeg anbefale mit limpa med tørrede frugter. Det er lidt mindre kageagtigt, men virkelig lækkert og fryseegnet
    http://winthermad.wordpress.com/?s=limpa

    God weekend
    fru Winther

  6. Pingback: Popcakes af sunde dadelkakaotrøfler |

  7. Kan jeg bruge kokosmel i stedet for kokosfibre?🙂
    Og raw kakaopulver er vel bare alm kakao?

Skriv et svar

