Stribede marengskys

DSC_0065

Som jeg har afsløret før, er jeg blevet bedt om at bage kager og små-lækkerier til mine gode venners bryllup. Det skønne par ønsker hele syv forskellige kager på en overdådig kagebuffet. Det bliver så smukt!

Jeg har selvfølgelig længe været i gang med at overskueliggøre bage-processen i excel-ark og tonsvis håndskrevne noter. Det hele skal planlægges ned til mindste detalje, og jeg glæder mig så meget til at stå med det færdige kagebord. Og jeg glæder mig også helt vildt, til at vise jer, hvad jeg har brugt min tid på!

DSC_0070

Én af de “mindre” ting på kagebuffeten, er disse små marengskys. Jeg har valgt at gøre dem lidt frække med nogle gule striber – så spiller de nemlig godt med på brylluppets overordnede farvetema.
Striberne laver jeg på fuldstændig samme måde, som jeg gør, når jeg laver stribet frosting til cupcakes. Jeg har lavet en fin lille trin-for-trin vejledning til den stribede frosting her.

DSC_0090

Ingredienser (ca. 50 marengskys)
160 g æggehvider (svarer til ca. 4 store æggehvider), stuetemperatur
180 g hvidt sukker
80 g flormelis
1 spsk vaniljesukker
Til striber: Pastafarve m.m. Se ovenstående link til vejledningen.

  • Forvarm ovnen på 120 °C varmluft.
  • Æggehviderne piskes indtil de er næsten stive – de skal kunne danne toppe, der står af sig selv uden at synke sammen.
  • Tilsæt sukkeret langsomt lidt ad gangen mens du pisker ved lav hastighed.
  • Når alt sukkeret er tilsat, tilsættes halvdelen af flormeliset og alt vaniljesukkeret på samme måde.
  • Det resterende flormelis vendes i med en dejskraber.
  • Se her, hvordan du forbereder sprøjteposen til at lave striber.
  • Marengsmassen kommes i en sprøjtepose med en stjernetyl (jeg har brugt Wiltons 1M). De små marengskys sprøjtes ud på bageplader med bagepapir.
  • Sæt bagepladerne i ovnen og skru ned på 80 °C. Bag i 1 time – husk at bagetiden kan variere alt efter din ovns karaktér.
  • Ovnen slukkes og marengskyssene tørres færdige i den slukkede ovn indtil de er helt afkølede.
  • Marengskyssene opbevares i en lufttæt beholder ved stuetemperatur. De kan også sagtens fryses!

4 thoughts on “Stribede marengskys

  1. Øj hvor spændende med sådan et kagebord!! Vi skal selv giftes til oktober og ville også gerne ordne noget kagebord.
    Må man spørge lidt ind til den planlægning der måske? Hvor meget der kan laves i forvejen, hvor mange personer det er til osv?? Glæder mig i hvert fald til at følge med!! Bryllupskagen så også super, super lækker ud!!!

    Kh Anne

    • Kære Anne,
      Ja er det ikke bare en fantastisk idé med kagebordet? Og jeg kan fortælle, at det blev så smukt og godt. Du kan se billeder derfra på min facebookside http://www.facebook.com/copenhagencakes og på instagram @copenhagencakes🙂
      Planlægningen er jo noget af det allervigtigste i sådan et projekt, så det er vigtigt at have tænkt processen igennem og være godt forberedt!
      En uge inden brylluppet bagte jeg marengs og macarons, der kunne komme i fryseren. Dem tog jeg så ud dagen inden fryseren, og opbevarede dem i en lufttæt beholder. Jeg opdagede dog desværre, at de var blevet bløde mens de havde været i fryseren, hvilket er mærkeligt, for det har jeg ikke oplevet før. Heldigvis kan marengsene blive sprøde igen ved at give dem lidt tid i ovnen, men macarons’ne måtte blive som de var.
      Tre dage før brylluppet begyndte jeg på bagningen. Alle kagebunde og “kagedele”, der skal bages, kan som regel fryses.
      To dage før brylluppet lavede jeg de mousser og ganacher, der kræver et døgn i køleskabet for at “sætte sig”.
      Dagen før brylluppet tog jeg kagerne ud af fryseren og lavede de resterende mousser, ganacher og frosting (alt det “våde”), og samlede alle kager.
      På selve bryllupsdagen dekorerede jeg kagerne med ganacher, frosting, pistaciekerner, friske bær osv.
      De syv kager jeg lavede var til ca. 70 personer. Nogle spiste to-tre stykker fra forskellige kager, andre spiste mindre.
      Jeg laver et blogindlæg med billeder og beskrivelser fra processen.
      De bedste hilsner herfra og på forhånd tillykke med det kommende bryllup🙂

Skriv et svar

