Trin-for-trin guide til enkel og smuk frosting

DSC_0996

Det bedste ved kagebagning er uden tvivl når man kommer til dekorationen!
Før jeg går i gang med at bage en kage har jeg altid et klart billede af, hvordan jeg vil have kagen skal se ud, når den er færdig. Det er ikke fordi, jeg synes det er et must at planlægge så meget fremad – det er simpelthen fordi dekorationen af kagen er det, jeg glæder mig mest til!

Som min blog nok giver indtryk af, så er jeg ikke så glad for at bruge fondant-/marcipanovertræk til kager. Jeg synes helt klart, at de smukkeste kager opnås ved at overtrække kagen med frosting. Det er let, det er velsmagende, og det er flot (når det er gjort rigtigt, forstås!).

DSC_0998

Kagen på billedet er min absolutte yndlingskage: Gulerodskage med creamcheese frosting. Opskriften findes her.

Dette er min første frosting-tutorial, og derfor har jeg valgt at starte ud med en meget enkel frosting. Hvis man har de rette redskaber er det meget, meget simpelt at lave.

Du skal bruge
Frosting
Sprøjtepose med rund tyl (jeg har brugt en Wilton 1A)
En lille palet/spatel, eller en teske af metal
Et glas med meget varmt vand
En ren karklud

DSC_0973

Start med at froste hele kagen med et tyndt lag frosting, som på billedet ovenover. Dette gøres for det første for at “forsegle” alle krummerne i overfladen af kagen, og for det andet for at have et ensartet “lærred” at arbejde på. Sørg for at fylde frosting i alle huller og sprækker, f.eks. hvis der er lidt ujævnhed mellem to lag i kagen.
Optimalt skulle frostinglaget have været lidt tykkere end på billedet, jeg fik nok skrabet det lige lovligt tyndt.
Sørg for at overfladen er flad og ensartet. Stil kagen i køleskabet en times tid, så frostingen stivner.

DSC_0985 kopi

Fyld den resterende frosting i sprøjteposen, og stil paletten/teskeen i glasset med det kogende vand.
Sprøjt små runde “dutter” lodret over hinanden. Tør paletten/teskeen af i karkluden, så den ikke er våd, men meget varm. Skrab “dutterne” let flade mod højre med den varme palet eller bagsiden af teskeen. Det er vigtigt kun at trykke en lille smule ind mod frostingen, hvis man trykker for meget kommer man til at tvære det ud. Men det får man hurtigt en “feeling” for. Stil paletten/teskeen i det varme vand igen.

DSC_0998 kopi

Fortsæt med at sprøjte nye dutter lodret over hinanden, der lige dækker lidt over de forrige dutter (som vist på billedet). Skrab dutterne flade med den aftørrede og varme palet/teske.
Fortsæt hele vejen rundt. Samme teknik bruges på toppen af kagen.

Voila – that’s it!

20130318-205240.jpg
Her er et andet billede (også gulerodskage) hvor jeg har brugt samme teknik, men med “glat” top.

15 thoughts on “Trin-for-trin guide til enkel og smuk frosting

  1. Pingback: De søde fraklip |

  2. Muligvis et dumt spørgsmål, men hvordan slutter du så? Jeg mener den sidste række man laver kan jo ikke “komme ind under” den første række🙂

  3. Ser rigtig godt ud🙂 men forstår ikke lige hvordan du laver den sidste række, uden at tvære den første række ud..?

    • Tak Janni🙂
      Det er rigtig nok, at det ikke er så nemt at lave den sidste række. Jeg laver den bare så godt jeg kan – selvfølgelig uden at tvære den første række ud. Med lidt snilde kan man lige skrabe dutterne fra sidste række i den rigtige retning med paletten, og så stoppe “skrabningen” lige før de støder ind i forreste række. Håber det giver mening😉

      • Hov havde ik lige set at der var blevet stillet samme spørgsmål..🙂 men tak for svar, ska helt sikkert prøves🙂

  4. Jf. din opskrift på selve kagen bag denne flotte frostning: hvad har du lagt imellem for at få sådan en flot højde på den?

  5. Hej🙂
    Helt vild flot måde at putte frostingen på på! Det skal helt klart afprøves! Men nu er jeg lidt nysgerrig – jeg er en ged til at lægge frosting på, så overfladen ser ren og glat ud, som på dit sidste billede.. Hvordan gør du det?🙂

Skriv et svar

