Vaniljeprikket vaniljeis

DSC_0898
Jeg har før skrevet om, hvordan de helt simple smage nogle gange ganske enkelt er de bedste.

Sådan er det også med denne vaniljeis.
En god, hjemmelavet vaniljeis, med den rette konsistens, der bare smager som den skal – af vanilje.

DSC_0893
Jeg lavede vaniljeisen i går, da jeg fik gæster, og skulle stå for aftenens dessert. Jeg var ikke i tvivl om, at jeg ville introducere gæsterne for mine elskede minitærter med chokoladeganache og hindbærcoulis, og fik lyst til at servere dem med lækker vaniljeis ved siden. A perfect match.

Da jeg skulle lave vaniljeisen var det også endnu en god mulighed for mig til at bruge mine nye koloernorme og velduftede vaniljestænger, som kommer direkte fra Uganda, fra Den Bæredygtige Bønne. Jeg er stor fan af de skønne vaniljestænger, som jeg har skrevet lidt om her.

DSC_0899
Opskriften har jeg fået inspiration til hos søde og dygtige Anne au Chocolat. Jeg har blot ændret en smule i fremgangsmåden, da jeg synes vaniljen får en bedre smag når man ikke koger det for meget igennem.

Ingredienser (6-8 personer)
80 g sukker
500 ml sødmælk
Korn og vanillestang fra 1 stang Bourbon vanille eller 2 stænger “alm.” vanilje
8 æggeblommer
65 g sukker
300 ml fløde

  • Vej de 80 g sukker af. Tag to teskefulde fra, og bland det sammen med vaniljekornene på et skærebræt. Dette gøres for at skille vaniljekornene fra hinanden så de kan blandes godt i mælken.
  • Mælk, sukker, vaniljesukker og den “tømte” vaniljestang røres sammen i en gryde der under omrøring varmes op til kogepunktet. Derefter tages gryden af varmen og hviler i 15 minutter.
  • I mellemtiden piskes æggeblommerne med de 65 g sukker indtil det er lyst og luftigt.
  • Fisk vaniljestangen op af mælken, der nu skal være helt afkølet, og hæld mælken langsom over i æggemassen mens der røres.
  • Pisk fløden let til flødeskum og vend den i mælke-/æggemassen. Rør forsigtigt til der ikke er nogle klumper tilbage, og blandingen er helt ensartet.
  • Tænd for ismaskinen og hæld blandingen i. Isen røres i ismaskinen i 40-60 minutter alt efter ismaskinens ydeevne og ønsket konsistens.

7 thoughts on “Vaniljeprikket vaniljeis

  1. HAPS. Den ser bare helt perfekt ud, den vaniljeis😀 Jeg syntes det kan være rigtig svært, at opdrive en god vanilje is med vanilje (!!), så er helt sikkert også på den hjemmelavede udgave – nu mangler jeg bare lige ismaskinen😉

  2. Opskriften lyder rigtig lækker, men det lyder også som en meget stor portion – i hvertfald til min ismaskine, hvilken maskine har du selv?

    • Tak for din søde kommentar! Det er også en stor portion, men min maskine kunne sagtens klare det. Jeg har en meget standard ismaskine der hedder Philips Ice-cream Maker🙂

  3. Pingback: Sunde dadelkakaotrøfler på 5 minutter + rabatkode til sundhedswebshoppen viivaa.dk |

  4. Til jer, uden ismaskine: Man kan sagtens lave en hæderlig is uden. Man skal bare erstatte noget af sukkeret med glukosesirup. Det forhindrer at isen krystalliserer

  5. Pingback: Amerikansk Apple Pie – uden sammenligning min nye favorittærte! |

Skriv et svar

