Crème brûlée så englene synger!

DSC_0712 kopi

Crème brûlée er på utrolig mange måder en fantastisk dessert. Det smager skide godt og er forførende let at lave. Derudover er det bedste ved en crème brûlée selvfølgelig, at alle voksne bliver som børn igen, når første bid skal tages, og man med sin ske let banker igennem det crunchy karamelliserede sukkerlag. What a feeling!

VaniljeJeg har været så heldig at få en pakke Bourbon Vanilje fra Uganda, fra Den Bæredygtige Bønne. I den forbindelse havde sådan glædet mig til at lave denne her omgang crème brûlée, for det er virkelig en dessert, hvor vaniljen kommer til sin ret.
Der findes vanilje, og så findes der VANILJE. På billedet herover har jeg sammenlignet vaniljen fra Den Bæredygtige Bønne med en almindelig vaniljestang fra supermarkedet. Yes, size does matter!
Jeg er faktisk ret så glad for denne her vanilje. Den kommer direkte fra Uganda, hvor den produceres af kvindelige farmere og derefter sælges videre, uden mellemmænd, til danske Mikael fra ‘Den Bæredygtige Bønne’. Jeg er vild med projektet, og synes Mikael fortjener alverdens held og lykke med sit gode arbejde! Tjek ugandakaffe.dk hvor man kan læse mere om projektet, og hvor vanilje og kaffe kan købes i webshoppen til mega fine priser.

Creme BruleeOpskriften har jeg fundet hos den altid fantastiske kvalimad.

Ingredienser (4-6 små portioner)
2,5 dl fløde
1 dl mælk
Kornene fra ½ stang bourbon vanille eller 1 hel stang “alm.” vanilje
75 g sukker
1½ æg
6 tsk rørsukker

Vaniljesukker

  • Vej sukkeret af. Tag to teskefulde fra, og bland det sammen med vaniljekornene på et skærebræt. Dette gøres for at skille vaniljekornene fra hinanden så de kan blandes godt i cremen.
  • Fløde, mælk, sukker og vaniljesukker blandes i en gryde og bringes langsomt i kog under omrøring.
  • Så snart det koger tages gryden af varmen og stilles til afkøling.
  • Når cremen er kølet ned til 50 ºC blandes æggene i. Pisk blandingen godt igennem, så æggene blandes fuldstændig i cremen. Der må ikke være faste rester af æg tilbage.
  • Fyld blandingen i små forme – ca. 1 dl i hver form alt efter formenes størrelse.
  • Hvis du vil være ekstra grundig (ligesom jeg), kan du fjerne små luftbobler på crème brûléens overflade ved at brænde hurtigt med en gasbrænder. Dette gør overfladen finere når du senere skal karamellisere rørsukkeret ovenpå.
  • Crème brûléerne skal tilberedes i vandbad: Stil de fyldte forme i et fad (f.eks. et lasagnefad, bageform eller lign.) og fyld kogende vand i fadet indtil vandkanten er lige så høj som créme brûlée-kanten i formene.
  • Bag crème brûléerne i 30 minutter ved 150 ºC (varmluft) eller 160 ºC i almindelig ovn.
  • Cremen skal stadig være “blævret” når du tager den ud af ovnen.
  • Dæk hver enkelt lille form til med plastfilm – læg plastfilmen helt tæt til formens indersider så den rør ved cremen. Det hindrer kondensvand i at dannes.
  • Stil formene i køleskabet i minimum 4 timer.
  • Drys ca. 1 tsk rørsukker på crème brûléens overflade, og fordel sukkeret over fladen ved at ryste formen forsigtigt.
  • Brænd sukkeret med en gasbrænder med konstant bevægelse. Fokusér flammen på formens kanter – midten brænder nærmest af sig selv.

Velbekomme!

Creme Brulee

24 thoughts on “Crème brûlée så englene synger!

  1. Jeg lavede Creme brulee igår og hvor smagte det himmelsk og en super nem opskrift.
    Men vanilliekornene var faldet til bunds, har du et godt råd?
    Forresten tak for henvisningen til Den BæreDygtige Bønne, jeg har købt vaniljestænger🙂

    • Hej Michella
      Er rigtig glad for at du kan lide opskriften🙂 Og ja, vaniljekornene falder til bunds, det vil de gøre. For at forhindre det kan du opvarme blandingen let i gryden efter æggene er tilsat. Så vil massen begynde at tyknes, og vaniljekornene vil dermed ikke falde til bunds når du tømmer det i formene. Men vær forsigtig så du ikke kommer til at varme massen for meget op så æggene koagulerer🙂

      • Massen skal sies før den hældes i formene. Så undgåes vanillekorn der bundfældes, æggerester og skaller. Og kogning af massen er faktisk ikke nødvendig. Men det er smag og behag.

  2. Pingback: Vaniljeprikket vaniljeis |

  3. Kan creme brulee godt laves dagen før? For jeg skal lave til 10 personer til min fødselsdag og jeg har kun plads til 6 af gangen i min ovn.

    Hilsen Camilla🙂

  4. Tænker jeg vil prøve at lave dem til nytår, de lyder super lækre og tilpas nemme 😊 er det noget jeg skal være påpasselig med..? Jeg er nemlig et komplet skvat i køkkenet..?

    • Hvor dejligt! De er heldigvis nemme at lave, så der er ikke det store at frygte. Ovnen må bare ikke blive for varm – så får du æggekage😉 Hvis du har tid vil jeg klart anbefale dig at prøvebage en gang inden “den store aften”, det kan altid godt betale sig🙂

      • Tusind tak for hurtig svar 😊 det er nok en god ide med en prøvebagning😉
        Fandt tilfældigvis din blog og jeg er meget imponeret. Hold da op alle de lækre desserter og flotte billeder 👍👍👍 mit nytårsforsæt må næsten være “flere gæster så jeg kan prøve dine desserter af”
        Godt nytår til dig 😊

  5. Lækkert….Når nu det er nytår, kræver det så lidt mere ved siden af?
    Tænker om det bliver lidt tyndt med kun en lille skål creme..?

    • Mener du at portionen er for lille, eller at du kunne tænke dig flere spændende ting serveret ved siden af? Jeg forestiller mig at det ville være rigtig flot og lækkert med tre mini-desserter serveret på samme tallerken. Det kunne fx være en lille ramekin med creme brulee, en chokolademousse og en cheesecake med bær (f.eks. min cheesecake med jordbærtopping). Det tror jeg ville være rigtig lækkert, og kunne se flot ud hvis man anrettede de enkelte kager super flot.

  6. Pingback: Nytår del 2: Flere desserter, lækkerier og kransekagekonfekt |

  7. Hej – det ser dæleme lækkert ud, men jeg undrer mig dog over, om der er et smart trick til at dele ét æg i to, siden der skal bruges 1 1/2 æg??🙂

    • Hej Mette🙂
      Enten kan du bruge pasteuriserede hele æg, der jo kommer i bæger – så er det nemt at dele et halvt æg. Eller du kan tage et æg og piske det sammen i et glas, og hælde halvdelen i cremen🙂

      • Det var smart – så langt havde jeg ikke lige tænkt🙂 så håber jeg bare opskriften lykkes😉 tak! Og godt nytår.

  8. Hejsa, jeg har lige taget denne creme brulee ud af ovnen, det er første gang, jeg forsøger mig med denne dessert. Toppen så underlig ud, sådan lidt skummende, jeg havde afskummet massen efter fløden var kommet i. Jeg fjernede det øveste skumlag igen, ved ikke om dette var korrekt? Men nu er de kommet i køleskabet, og glæder mig til at spise dem i aften..:) Tak for en lækker side med en masse god inspiration🙂

    • Hej Denia,
      Jeg kan desværre ikke sige hvorfor dine creme bruleer er blevet skummende. Det lyder meget mystisk. Måske har du rørt for meget i cremen, så der er kommet mange bobler i?
      Håber i hvert fald at de smagte godt.
      De bedste hilsner herfra

  9. I går var det min tur til at lave mad til tøserne, så jeg havde lavet fransk tema med coq au vin og creme brulee – min debut med denne fantastiske dessert, som jeg har fået utallige gange i Frankrig og derfor havde høje forventninger til. De blev SÅ gode! Jeg var så stolt🙂
    Tak for en godt beskrevet opskrift, der var nem at udføre. Det kan ikke vare længe før jeg skal lave en ny portion.

    Frankofile hilsner
    Malene

  10. Jeg har med stor success prøvet din opskrift🙂 Tak!
    Da jeg læste den, undrede jeg mig dog over hvad vandbadet skal gøre godt for. Normalt bruger man vandbad for at sikre at temperaturen ikke kan overstige 100ºC. Men da hele overfalden er direkte udsat for den 160ºC varme luft, gør det stort set ingen forskel. Det ville være nemmere bare at skrue lidt ned for varmen i ovnen.
    Jeg formoder at det stammer fra en tid hvor man ikke kunne styre temperaturen så nøjagtigt som i dag, eller hvor man lavede dem i et vandbad oven på brænde komfuret.
    For at teste om jeg havde ret, delte jeg en portion i tre og bagte dem ved henholdsvis 160ºC i vandbad, ved 160ºC uden vandbad og ved 120ºC uden vandbad.
    De tre forsøg gav alle nøjagtig det samme resultat; en super velsmagende dessert🙂
    Fremover dropper jeg vandbadet og skruer knap så højt op for varmen.

  11. Det her er i mine øjen den “rigtige” creme brulee opskrift. Der er nogen som laver det med vanilje essens – og det smager altså ikke ordentligt. Essensen bruger man fordi nogen (specielt i Frankrig) synes at det er grimt at der er vaniljekorn i. Jeg synes omvendt at det er lækkert at kunne se kornene.
    Mht. vandbad: Min erfaring er også, at man godt kan droppe vandbadet – men det afhænger lidt af de skåle man laver det i. De skal helst være tykke og tunge. Så fordeler varmen sig jævnt i cremen. Små flade skåle synes jeg har en tendens til at få kremen til at stege i bunden.
    Der findes nogle skåle som duer til det i shoppen Creme Brulee (shop.cremebrulee.dk)

Skriv et svar

