Chokoladefestivalen 2013

StrangasDenne weekend har jeg været på besøg i himmel-på-jord, nærmere betegnet Chokoladefestivalen.
Den fandt sted hos Carlsberg i TAP1, og er en årlig begivenhed arrangeret af Chokoladeselskabet. Af uransagelige årsager er det første gang jeg har besøgt festivalen – men bestemt ikke den sidste!

Festivalen bød på den mest fantastiske udstillerliste med over 40 forskellige udstillere der præsenterede bl.a. chokolade, desserter, vin, øl og bageredskaber.
Jeg fik duftet og smagt på så mange chokoladekreationer og desserter, jeg tror først følelsen af forelskelse forsvinder igen til næste vinter.
Herunder har jeg listet en række af dagens bedste oplevelser og snapshots fra telefonen.

Strangas1Strangas3Dagens første chokoladecrush opstod – selvfølgelig – hos hr. Nikolaos Strangas der præsenterede det smukkeste udvalg af petit fours, macarons og andre små lækkerier. Jeg bliver fuldstændig blown away hver gang jeg ser hans kreationer. Jeg ved helt virkelig ikke, om jeg nogensinde har set noget så smukt og perfekt.
Jeg får skriveblokade når jeg skal forsøge at beskrive, hvor herligt Strangas’ desserter smager. Det smager lidt a la sommer, sommerfugle i maven og 12-tal til eksamen. Sådan cirka.
Jeg skal nu til at overveje, hvor mange gange man max må komme forbi hans shop på Åboulevard før det klassificeres som stalking…

image(6)Chokoladeøl – say no more!
Chokoladeselskabet har i samarbejde med Herslev bryghus produceret en specialøl med en karakteristisk eftersmag af chokolade. Meget spændende! Ingredienslisten nævner: Bygmalt, hvedemalt, kakaonips, humle, appelsinskal og vanilje. Det er jo nærmest en dessert i sig selv!

SummerbirdSummerbird2Summerbird var også til stede med fire (eller flere?) kæmpe flødebolletårn, chokolademandler, påskechokolader og jeg ved snart ikke hvad. På det første ovenstående billede blev min indre kleptoman fristet da jeg blev mødt af flere hundrede miniflødeboller med citron, passion, hindbær, rålakrids og “hemmelig bund”. How crazy is that? Det skal lige nævnes, at jeg trods fristelsen ikke stjal noget – jeg fik i stedet en smagsprøve på en flødebolle med kirsebær og champagne, så jeg gik meget tilfreds derfra alligevel…

DamianAllsopInden dagens afslutning fik jeg en hyggelig snak med nogle af de søde og dygtige chokoladentusiaster fra Chokoladeselskabet. Jeg spurgte, hvad jeg absolut ikke måtte forlade festivalen uden at tage med mig hjem. “Ondt i maven!” lød svaret prompte. Det var ingen sag, det havde jeg allerede arbejdet godt på de sidste par timer. Et andet svar lød på, at jeg absolut MÅTTE forbi standen med Damian Allsop Chocolates, hvor rygtet forlød, at festivalens absolut bedste chokolade blev solgt.
Damian Allsop laver udsøgte små chokolader, der er indbegrebet af kvalitet og skønhed. De ligner næsten små kunstværker. Spiselige kunstværker.
Jeg købte en lille æske med hjem, og glæder mig sådan til at nyde de små stykker.

image(4)I min eufori (aka chokoladebrandert) tog jeg, da jeg kom hjem, et lille foto af alt det, min taske var proppet med efter festivalen. Der er chokolade fra Xocolatl, marshmallows og macarons fra Strangas (der var oprindeligt flere macarons, men de forsvandt…), flødeboller fra Frellsen, to plader chokolade fra Calcagno med hhv. mørk chokolade 75% og mørk chokolade med absinthe (I know, det lyder skørt, men det smager hjernedødt godt), chokolade fra Konnerup & co., chokolade fra Simply Chocolate, marcipanæg med hindbær fra Sv. Michelsen Chokolade, Golden Caramel Eggs fra Damian Allsop Chocolates, 75% chokolade fra AMMA, mandler med hvid chokolade og lakrids fra Summerbird, hasselnødder med mælkechokolade, lakrids og frysetørret hindbær fra A Xoco og til sidst en lille chokolade fra Chokolade Mageriet.
Så skulle der også være chokolade nok til et lille stykke tid…

Der er ingen tvivl om, at jeg vil vende tilbage til chokoladefestivalen igen næste år. Det er en fantastisk mulighed for at få mødt og snakket med en masse passionerede chokoladenørder, få smagt på chokolade fra hele verden, høre foredrag og ikke mindst købe chokolade til fordelagtige priser.
Mens jeg venter med længsel på næste festival vil jeg melde mig ind i Chokoladeselskabet, og glæde mig til næste arrangement!

Jeg håber vi ses næste år😉

2 thoughts on “Chokoladefestivalen 2013

  1. Åhh ville så gerne have været derinde, men:\
    De flødeboller ser fristende dejlige ud – så er bange for at jeg ville have fået sukkerchok (næsten ikke rørt sukker på længe)

    Håber at opdage i god tid og dermed kunne planlægge at komme afsted næste år🙂

    • Så er det måske held i uheld, at du ikke nåede at komme forbi – jeg tror det var umuligt at komme derfra uden at være halvvejs på vej i sukkerchok😉
      Nu ved du i hvert fald hvilket arrangement du skal holde øje med til næste år!😉

Skriv et svar

