The Copenhagen Cake: Cookie dough på vanilje cheesecake på mørk chokoladebund

DSC_0470

Cookie dough-lovers, så er der endnu en gang noget til jer!

I kan godt komme ud af skabene. Jeg VED, at hvis der er noget, der kan få jer til at smide nytårsforsættet ud af vinduet, så er det cookie dough! No judgement – jeg sidder selv og klapper i mine små hænder når jeg finder nye cookie dough-opskrifter i bøger og på nettet. Så derfor tilføres nu endnu en opskrift til kapitlet om cookie dough.

Ladies – this one’s for you!

DSC_0498

Kagen består af tre lag: Intens chokoladekage med kaffe og mørk chokolade, lækker lys vanilje cheesecake og til sidst et generøst lag rå cookie dough med stykker af mørk chokolade. Kagen er smurt op med en lækker chokoladesmørcreme med Amaretto.

Jeg synes kombinationen af de tre kagelag er helt fantastisk. Der er intet som en rigtig god og kraftig chokoladekage, og jeg elsker, når der er en skøn bismag af kaffe – det går så godt til den mørke chokolade. Cheesecake’en med Philadelphia og creme fraiche tilfører kagen syrlighed, hvilket kan være ret så nødvendigt i sådan en bombe af en kraftig kage. Og det sidste lag, cookie dough’en, well – skal vi ikke bare blive enige om at passer til det hele og under ingen om stændigheder kan undværes.

DSC_0477 kopi 2

Jeg uploadede billeder af denne kage til Instagram og Facebook – dels fordi jeg var begejstret, men også fordi jeg manglede et godt navn til kagen. Wow hvor fik jeg dog bare mange søde og fantastiske tilbagemeldinger. Tak! Jeg bliver så glad for jeres fantastiske kommentarer. Mange af jeg havde også rigtig gode idéer til et godt kagenavn: Chokoladedrømmen, Bombastisk Fantastisk, Chokochok og Triplesnit. Fantastiske idéer! Men så skrev min søde veninde, Stine, til mig på Facebook: “Den skal da hedde Copenhagen Cake – det er vel på tide at du får din egen signaturkage”. Jeg synes det er en fremragende idé. Så her er den altså, The Copenhagen Cake.

Når jeg laver denne kage forbereder jeg den over to dage: På første dag bager jeg cheesecake’en og cookie dough-toppen, og lægger disse i fryseren. På dag to bager jeg chokoladekagebunden, mixer chokoladesmørcremen og samler kagen.

Opskriften passer til en springform på 23 cm.
Inspiration fra Sprinkle Bakes med egne rettelser.

Vanilje Cheesecake
300 g Philadelphia
2,5 dl creme fraiche
175 g rørsukker
25 g hvedemel
3 æg
2 tsk vaniljeekstrakt

  • Forvarm ovnen på 150 ºC.
  • Pisk æggene for sig i en lille skål.
  • I en anden skål piskes Philadelphia med rørsukker og mel. Under omrøring tilsættes creme fraiche, de piskede æg og vaniljeekstrakt. Rør indtil blandingen er ensartet.
  • Hæld blandingen i en springform beklædt med bagepapir og bag i 55-60 minutter. Kagen er færdigbagt når den er fast i kanterne og lidt “wobbly” i midten.
  • Stil kagen til afkøling – kagen vil falde lidt sammen efterhånden som den køler. Når kagen er afkølet pakkes den ind i film og lægges i fryseren.

Cookie dough
420 g hvedemel
1 tsk salt
250 g brun farin
100 g sukker
225 g usaltet smør, blødt
1¼ tsk vaniljeekstrakt
185 g mørk chokolade, 72 %
0,9 dl mælk

  • Hak den mørke chokolade i grove stykker.
  • I en stor skål blandes mel, salt, brun farin og sukker. Tilsæt smør og vaniljeekstrakt under omrøring.
  • Den hakkede chokolade tilsættes. Rør indtil chokoladen er jævnt fordelt i blandingen.
  • Under omrøring tilsættes mælken 1 spiseske ad gangen. Når al mælken er tilsat skal blandingen røres sammen indtil konsistensen er ensartet.
  • Hæld dejen i en springform beklædt med bagepapir, og pres dejen sammen så den er jævn og glat på overfladen. Dette gøres nemmest ved at lægge et stykke bagepapir ovenpå dejen, og trykke på dejen med en flad genstand, fx et lille skærebræt, en flad tallerken eller lignende.
  • Stil cookie dough’en i fryseren indtil kagen skal samles.

Chokoladekage
40 g mørk chokolade, 72 %
50 g kakaopulver
2,4 dl stærk, varm kaffe
1 æg
1 æggeblomme
2 spsk creme fraiche
1 tsk vaniljeekstrakt
165 g hvedemel
160 g rørsukker
½ tsk bagepulver
¼ tsk salt
110 g usaltet smør, blødt

  • Forvarm ovnen på 180 ºC.
  • Smør en springform og beklæd bunden med bagepapir.
  • Hak den mørke chokolade fint.
  • I en skål røres den hakkede chokolade med kakao og varm kaffe, indtil chokoladen er smeltet og blandingen er glat og ensartet.
  • I en anden skål piskes æg og æggeblomme med creme fraiche, halvdelen af chokoladeblandingen og vaniljeekstrakt.
  • I en tredje skål blandes mel, rørsukker, bagepulver og salt. Tilsæt det bløde smør og den resterende chokoladeblanding fra den første skål.
  • Tilsæt ægge-/chokoladeblandingen til melblandingen lidt ad gangen under omrøring. Rør ved mellem hastighed indtil al ægge-/chokoladeblandingen er tilsat og dejen er blevet glat og fin.
  • Hæld dejen i springformen og bag i ovnen i 30-40 minutter. Kig til kagen efter 30 minutter. Kagen er færdig når en tandstik kan stikkes i kagen uden at der sidder ubagt dej på den.
  • Stil kagen til afkøling i springformen på en rist. Efter 10 minutter tages springformen af og kagen fortsætter afkølingen på risten.

Chokoladesmørcreme
340 g usaltet smør, blødt
500 g flormelis
1 tsk vaniljeekstrakt
2 spsk Amaretto (anden likør eller mælk kan sagtens anvendes)
2 spsk kakaopulver
¼ tsk salt

  • I en skål røres smør og flormelis sammen ved lav hastighed.
  • Tilsæt vanilje, Amaretto, kakaopulver og salt. Rør ved høj hastighed indtil smørcremen er luftig og ensartet i konsistensen. Husk at få alt med, der sidder på skålens kanter.

DSC_0477 kopi

Samling af kagen
Du skal bruge:
En kniv
En palet/spatel
Kogende vand i en skål/højt glas
Sprøjtepose og stjernetyl (jeg har brugt Wiltons 1M)

Pynt: Jeg har brugt pulveriseret kakaonibs og ¼ knust Digestive-kiks. Man kan i stedet bruge knuste Oreos eller noget helt tredje.

Vælg et kagefad hvorpå du vil samle kagen. Hvis du har et drejebord (et kagefad der kan drejes) er det helt klart nemmest at bruge. Læg et ark bagepapir på fadet.

  • Læg den afkølede chokoladekage ovenpå bagepapiret midt på fadet. Jævn kagens overflade med en kniv så den er helt flad og ikke buler op på midten. Læg en klat smørcreme på chokoladekagen og spred det jævnt ud over kagens overflade.
  • Tag cheesecake’en ud af fryseren og læg den på bordpladen. Igen skal dennes overflade også jævnes med en kniv, således at den er fuldstændig lige og flad på overfladen. Løft forsigtigt cheesecake’en ovenpå den smurte chokoladekage.
  • Tag cookie dough-kagen ud af fryseren. Husk at fjerne bagepapiret fra bunden, og løft den forsigtigt ovenpå cheesecake’en. Der skal ikke smørcreme imellem disse to lag.
  • Nu skal kages smøres op med smørcreme. Smør store klatter af smørcremen groft op ad kagens sider – der skal ikke smørcreme på kagens overflade. Sørg for at der kommer masser smørcreme ind i eventuelle huller mellem kagens lag. Når smørcremen er godt glattet ud stilles kagen 30 minutter i køleskabet.
  • Hæld det kogende vand i et skål eller et højt glas, og stil spatelen deri så den bliver varm. Tag kagen ud af køleskabet og tør spatelen af i et viskestykke. Nu kan du glatte kagens kolde sider fint til med den varme palet. Dyp spatelen i det varme vand med jævne mellemrum – husk at tørre den af igen.
  • Fyld den resterende smørcreme i en sprøjtepose med en stjernetyl i, og sprøjt små swirls på ca. 3 cm i diameter langs med kagens kant.
  • Pynt den nederste del af kagens sider med knuste chokoladekiks, fx Oreos (uden cremen mellem kiksene), eller (som jeg har gjort det) med knust Digestive blandet med pulveriserede kakaonibs.
  • Stil kagen i køleskabet indtil den skal serveres.
  • Velbekomme!

DSC_0506

51 thoughts on “The Copenhagen Cake: Cookie dough på vanilje cheesecake på mørk chokoladebund

  1. Selvfølgelig skal den da hedde dét!
    Jeg grublede da jeg så forslagene på Instagram, men kunne ikke komme på noget navn – i hvert fald ikke et navn der er bedre end The Copenhagen Cake.
    Den ser helt fantastisk lækker ud, overdådig, syndig og en smagseksplosion.
    Selv har jeg endnu aldrig bagt kager af de dimensioner, måske jeg dog skal kaste mig ud i det til min 40-års fødselsdag (fyrre … yaks) i september, og her kunne denne være et helt oplagt bud.

    Keep up the good work!

  2. Hvor er det da bare en af de flotteste kager jeg har set. Er skrevet på listen over kager, der skal bages i 2013. Tak for den og tillykke med din signaturkage!

  3. Denne kage er jo tilnærmelsesvis ond! Men heldigvis har jeg fødselsdag på torsdag og trods eksamens stress misser jeg gerne nogle timers søvn for at servere denne syndige basse for mine gæster… Tror min mor bliver sur over det ekstreme kalorieindhold imens hun smiler indvendig af lykke 🙂 tak for lækker og sikkert djævelsk god inspiration…

    • Hihi ja det er en djævelsk kage! Men det er der altså generelt rigtig mange kager der er, synes jeg!
      Behøver jeg fortælle dig, at kagebagning er den bedste overspringshandling? 😉 Jeg er sikker på at din mor, efter at have kommet sig ovenpå kaloriechokket, nok vil sætte pris på kagen!
      Rigtig god kagebagning og held og lykke med eksamen og på forhånd tillykke med fødselsdagen! ❤

  4. Hold da fast. Det er bare så mundvandet løber i stride strømme. For søren da, hvor ser den lækker ud. Hvis den bare smager halvt så godt, så er jeg 100 % solgt. Nu skal jeg lige smide mine julekilo og så skal den prøves. Edit: det må blive næste gang, vi skal have gæster – sikkert næste weekend. Tak for opskrift 🙂
    Kh Kathe

    • Kære Kathe – tak for din søde kommentar. Hvor bliver jeg bare glad af at læse den! Jeg kan forsikre dig om, at mit mundvand også løb undervejs i kagebagningsprocessen, og da kagen så endelig var færdig kunne det kun gå for langsomt med at få den prøvesmagt!
      Rigtig god fornøjelse med kagebagningen!

  5. Det er en rigtig lækker kage, jeg har selv prøvet den. Jeg forstår bare ikke, hvorfor du ikke skriver, hvor du har opskriften fra. Kommer den ikke fra blog’en Sprinkle Bakes? Synes det er en smule underligt at kalde den Copenhagen cake, når det ikke oprindeligt er din opskrift.

    • Kære Maria,
      Tusind tak for din kommentar, hvor er det bare godt du er obs på det!
      Som alle andre madbloggere får jeg meget af min inspiration rundt omkring på nettet. Jeg samler tit idéer fra smukke kreationer på sider som Pinterest eller Foodgawker. Jeg kopierer ALDRIG opskrifter uden først at have fået lov og uden at opgive kilder. Det er simpelthen god blog-etik!
      Denne opskrift har jeg rigtig nok fået inspiration til andetsteds fra, men det er ikke den samme kage. Jeg har foretaget en del ændringer, fx er det min egen opskrift på cheesecake (Sprinkle Bakes bruger vist færdigblanding – det kunne jeg aldrig drømme om!), og de andre kagedele er standardopskrifter som rigtig mange madbloggere bruger, og som jeg yderligere selv har tilpasset som jeg kan lide dem.
      Håber det var svar på dit spørgsmål 🙂

  6. Halløj.. Hvor ser den dog god ud!!! Den skal snart laves – har dog et lille spg.
    Ved du hvad jeg kan erstatte amaretto med?? Har en søster der ikke kan tåle det sådan rigtigt, så helst noget andet ( ikke likør, eller alkohol ) 🙂

    • Hej Anne.
      Tusind tak for din kommentar. Som jeg har skrevet i opskriften kan du sagtens bruge mælk eller en anden væske. Kun fantasien sætter grænser 😉
      God fornøjelse!

  7. Cecilia, jeg ELSKER simpelthen at denne overdådige, bombastisk kage bliver postet i starten af januar, hvor alle leger, at de er på kur! Muhahaha – thumps up herfra. Jeg smutter lige ud og køber en ny iphone, eftersom jeg oversavlede den gamle da jeg så dine instagrambilleder…

  8. Den er jo fantastisk 😀 I mangel på nytårsforsæt, må den her kage vist blive mit 😉 Har faktisk aldrig været helt vild med cookie dough, men sammen med de andre lag – ja, så tror jeg, at jeg, at jeg er omvendt 😉

    • Søde Louise,
      Tusind tak for din søde kommentar. Jeg må bare spørge: Hvordan kan man ikke være vild med cookie dough?!? 😉 Ej, som du nok kan gætte er jeg helt tosset med cookie dough, så benytter enhver mulighed for at få det inkorporeret i mit bagværk 😉
      Masser af skønne cookie dough-hilsner herfra 🙂

  9. Hold nu op, den ser fantastisk ud!!! Må….lave…..snarest….savle savle!
    Tak for denne lækre lækre kreation 🙂

    • Kære Joy,
      Tusind tak for din søde kommentar – og beklager mit sene svar. Men bedre sent end aldrig 😉 Du får da godt nok også selv kreeret nogle skønne ting ovre på din blog, så savlen er gengældt!! 😛

  10. Wauw wauw wauw! Jeg er i gang med at lave denne kage, som jeg har på fornemmelsen ikke kan være andet end god. Er nået til smørcremen….. HOLD OP DEN SMAGER FANTASTISK! Hvis det ikke var fordi jeg snart får gæster, som forventer at få kage, så havde jeg smovset hele den smørcremen (og ville så fuldstændig fortrænge, at der næsten er 1 1/2 pakke smør i). MUMS! Glæder mig til at smage det færdige resultat.

    Er i øvrigt vild med din side, Cecilia 🙂

    • Kære søde Cecilie,
      Tusind tak for din søde kommentar! Men ih altså, hvor er jeg bare langsom om at svare…
      Jeg er bare super duper glad for, at du kan lide kagen! Håber det færdige resultat var en succes (omend ikke en kaloriebombe uden lige 😉 )
      Møs og kram

  11. hi love your blog.but I cant read because it says it has translated to english when it hasnt I really wanna try out some of the recipes…………………….help

  12. Fantastisk kage – cookie dough opskrifter kan man aldrig få for mange af! Hvis nu man ikke er tosset med smagen af kaffe, har du så et forslag til, hvad man kunne erstatte det med?

    • Du har fuldstændig ret – jo flere cookiedoughopskrifter, jo bedre 😉
      Du kan erstatte kaffen med al anden væske; vand, mælk, kakomælk – you name it!
      God fornøjelse med bagningen 🙂

  13. Uh jeg glæder mig til at lave denne på lørdag! Kan man lave den dagen før og så smøre den op på dagen eller skal den samles på den dag man skal spise den?

  14. wow hvor ser den god ud :))))
    Er det muligt at lave delene der skal fryses flere dage i forvejen og blot tage dem op, når de skal bruges til at samle kagen?

  15. Pingback: Blog-tip // Copenhagencakes

  16. Jeg har tænkt mig at bage denne kage til sønnens konfirmation om 13 dage. Men hvor mange vil du skyde den til at være til? Vi bliver 28 i alt, så mon 2 kager er nok? Jeg bager en frugtkage også…

    • Jeg tror der er til 10-12 personer pr kage. Det yder herligt at du vil bage den til din søns konfirmation. Hvis du har tid og overskud til det, så vil jeg klart anbefale dig at ‘testbage’ den inden konfirmationen – så har du mulighed for at være forberedt på eventuelle vanskeligheder samt bagetider (der kan være meget individuelle fra ovn til ovn), og så er den bedste fordel jo, at man får smagt den på forhånd 😉

  17. Hold nu op for en kaloriebombe. Jeg er novice udi kagebagningens kunst, så kudos til din blog! Har allerede skaffet mig fans ved at bage dine Oreos-cupcakes med hvid chokolade topping.
    Nu skal jeg så have gæster lørdag, og min man sætter sig på vores ovn allerede kl 1 om natten, da aftenmenuen står på pulled pork. Så efter en laaaang intro, kommer endelig mit spørgsmål: kan man evt bage chokoladebunden fredag aften, når det er meningen at den skal serveres lørdag eftermiddag? Ellers må jeg vist over til en nabo og låne en ovn…

    • Kære Pernille,
      Tusind tak for dine søde ord! Jeg er super glad for, at du kan lide min blog og mine opskrifter 🙂
      Du kan SAGTENS bage kagen dagen i forvejen – det er der ingen problemer i!
      Og i øvrigt, hvor lyder det bare lækkert med langtidsstegt pulled pork, det er én af mine absolutte livretter…..!
      God fornøjelse med bagningen 🙂

      • Jeg har forresten købt Cookie Dough Lovers som du har lagt billeder ind af. Når bettemusen starter i vuggestue skal jeg vist i gang med at oversætte opskrifter

  18. Fantastisk blog!
    Kan det lade sig gøre at udskifte kaffen i chokoladebunden med noget andet? :/
    Jeg håber på et svar, for vil så gerne bage den men hader smagen af kaffe 🙂

  19. Har længe savlet over denne kage og vil lave den til min fødselsdag. Men har lige et praktisk spørgsmål, hvormange springforme bruger du til denne opskrift?

    Er det muligt kun et bruge 1. Så man tager cheesecake + cookie dough ud af springformen og pakker dem ind i film? Men kan de så godt holde formen.

    Tak for en fantastisk blog.

    • Hej Sia 🙂
      Jeg kan faktisk slet ikke huske, hvor mange springforme jeg har brugt. Alle lagene laves jo ad forskellige omgange, så jeg vil godt tro, at du kan nøjes med en enkelt form. Særligt brownie og cookie-dough-lagene bevarer jo deres form, når de tages ud af springformen.
      Tak for de søde ord og rigtig god fornøjelse 🙂

  20. Har lige lavet kagen, og må sige at den ser langt bedre ud end den smager.
    Er simpelthen så skuffet. Det kan godt betale sig at lave en prøve inden man invitere gæster, og står med den her. Øv øv….

    • Kære Julie,
      Øv altså, håber du fik lettet dit hjerte!
      Som du kan læse ovenover, anbefaler jeg ALTID at man prøvebager kagerne inden man skal servere dem for et stort selskab.
      Tak for din feedback, men heldigvis behøver vi ikke alle have samme smag 😉

  21. wooow jeg har lige lavet kagen og jeg må godt nok sige at selv om det tog en krig så er resultatet helt fantastisk! Jeg er trofast cookie dough elsker, men jeg er overrasket over hvor godt chokolade kagen smager. Jeg er helt vild med den intense kaffesmag, det fremhæver virkelig den mørke chokoladesmag.
    Er helt klart en fan af denne her kage og glæder mig utroligt meget til at skulle servere den for mine gæster senere!

  22. Hej,
    Jeg skriver også lige et indlæg her, da jeg vil høre om man evt. kan lave de 3 bunde fredag aften, ligge dem på køl og så samle dem søndag morgen.
    Tror du ikke det ville kunne gå?
    Skal lige høre… Bliver cheesecaken ikke helt krystaliseret af at ligge i fryseren? Tænkte bare at have den på køl i køleskanet. Men så bliver den måske for blød og klasker sammen med cookie doughen oven på? Sorry for spam

  23. Helt igennem en fantastisk kage.
    Serverede den til mine søstres fødselsdag og ALLE var tilfredse. Bestemt ikke sidste gang jeg kaster mig ud i at bage dine fantastiske kager.

Skriv et svar

