Nytårsdessert: Tærte med lakridscreme og bær

Jeg er mega sent ude med forslag til årets nytårsdesserter, men der må være andre end mig, der også er i en form for “last-minute-search” efter den perfekte nytårsdessert!?

Hvorom alting er – look no further! Jeg har fundet en dessert der smager fantastisk, er smuk og samtidig ikke vanskelig at kreere. Det er næsten godt til at være sandt..!

Lakridstærte

Denne tærte smagte jeg for første gang da jeg var til kagekursus med Konditorlandsholdet og Johan Bülow. Siden da har jeg haft den i tankerne. I går blev den så testbagt, og jeg er stonesure, den skal altså på bordet igen!
Tærten består af en lækker og sprød kiksebund med en fantastisk lakridscreme. Hvis du ikke bryder dig om lakrids kan dette sagtens udelades, bare husk at mængden af lakridssirup du fjerner skal erstattes med en anden form for væske – ellers får cremen ikke den rette konsistens. Jeg har toppet med blåbær, men jeg er sikker på, at en hvilken som helst anden form for bær passer lige så godt til – fx hindbær eller en skovbærblanding.

Mangler du opskrift på kransekage eller andre festlige og skønne nytårsdesserter (fx hvid chokolademousse, verdens bedste tiramisu eller kastanjeis med knas af brændte mandler), så tag et kig i mit opskriftsindex.

Ingredienser (giver ca. 7 tærter, 8 cm i diameter)
Kiksebund
200 g grovkiks (fx Digestive)
2 g vaniljesukker
50 g grahamsmel
60 g brun farin
100 g smør (blødt)

  • Forvarm ovnen på 180 ºC.
  • Kiksene knuses og blandes sammen med de resterende ingredienser. Konsistensen skal være sådan, at dejen lige kan samles, men let smuldres til sand igen.
  • Pres dejen ned i de smurte kageringe/tærteforme (8 cm i diameter), ca. 1,5 cm op ad siderne. Tryk dejen godt sammen så den bliver kompakt.
  • Bundene bages 8 min.

Lakridscreme
3 dl kondenseret mælk
150 g æggeblommer
50 g salt lakridssirup
90 g vand
20 g citronsaft

  • Kondenseret mælk, æggeblommer, lakridssirup og vand røres sammen i en skål. Rør forsigtigt, der må ikke komme luft i.
  • Når det er blandet sammen tilsættes til sidst citronsaft. Cremen hældes i de forbagte bunde.
  • Bag yderligere i 8 min ved 180 ºC.
  • Tag tærterne ud og lad dem afkøles.

Solbærtopping
150 g frosne solbær
65 g sukker
3 g husblas

Pynt
Friske bær
Evt. bladguld, knuste marengskys.

  • Læg husblasen til opblødning i koldt vandt.
  • Solbær og sukker hældes i en gryde og koges. Det må ikke smattes fuldstændig ud – der skal stadig være hele bær.
  • Husblas tilsættes og røres ud i bærblandingen.
  • Massen afkøles lidt, og hældes så på den kolde lakridstærte.
  • Pynt tærterne med friske bær. Kun fantasien sætter grænser, prøv fx også at gøre tærterne festlige ved at pynte med spiseligt bladguld, knuste marengskys eller noget helt tredje.

Lakridstærte3Lakridstærte 2

Velbekomme og rigtig godt nytår❤

18 thoughts on “Nytårsdessert: Tærte med lakridscreme og bær

  1. Pingback: Nytårsopskrifter: Desserter, små lækkerier og selvfølgelig kransekagen! |

  2. Hej Cecilia

    Hvor ser det bare lækkert ud! Hvis nytårsdesserten ikke var på plads for mit vedkommende, så ville disse tærter helt sikkert være en oplagt kandidat!

    God nytår og bedste hilsner
    Sofie

  3. De ser lækre ud… Og så er det smart med en prøvesmagning!😉

    Jeg sidder midt i kagevalgshelvede, da jeg har påtaget mig desserttjansen. Det skal nok blive sjovt😉 Pt. har jeg fundet tre chokoladekager, som alle er ret forskellige, men som alle kræver en lækker vanilleis. Der er en svampet én serveret med passionsfrugt (mmm…), en vild én (som jeg hepper lidt på!) med sorte bønner og så en tredje én med stjerneanis… Jeg tror, at jeg kommer til at bage to kager og prøvesmage for derefter at vælge… Hjææælp…!

    • Uhh det lyder som en kæmpe opgave du har påtaget dig! Prøvesmagning er altid den bedste løsning! Jeg synes helt klart det er smart af dig at prøvebage kagerne først, det er noget rod at stå og bage kagen for første gang på selve dagen, hvis den ikke ender som man gerne vil have den. Så kan du altid fryse den kage ned, som du ikke skal bruge – så er der kage på frost til når lysten melder sig😉 Jeg har aldrig smagt chokoladekage med hhv. sorte bønner eller stjerneanis, så kan ikke komme med guldkorn i den forbindelse…

      • Kan man fryse kager!? Så skal jeg da helt klart bage begge to, for det er faktisk første gang, jeg bager dem… Det gør det da lidt lettere, når man er så ubeslutsom😉

      • Jaaaa selvfølgelig kan du fryse kager. Så bare tø dem op ved stuetemperatur bagefter og giv evt. kagen en lille tur i ovnen så den serveres lun – så er den så god som ny. Det har i hvert fald virket for mig, men det kan jo ske at det ikke er alle kager det fungerer for.

      • Nå ja, jeg frøs da en masse cupcakes ned sidste år – endda MED frosting på. Super, jeg prøver🙂

  4. DIn tærte ser meget lækker ud, tror du man kan lave den i en stor form? Og hvor længe skal den så bages.

    • Hej Henriette,
      Jeg har ikke selv prøvet at bage den i en stor form – men jeg ved det kan lade sig gøre! Prøv at se Dronningemad’s kommentar nedenunder, det kan måske hjælpe dig på vej!
      God fornøjelse🙂

  5. Cecilia, den var et hit! Tak fordi du postede den – det fik mig til straks at vælge denne kage til årets nytårsdessert🙂 Jeg lavede en stor én af 1,5 gange opskriften i en springform på 26 cm, og bagte den i 20-25 minutter, til cremen ikke længere var skælvende og skvulpende. MÅMS!

    • Tak for din søde kommentar, Maiken.
      Jeg er virkelig glad for, at I kunne lide kagen og at den var et hit!
      Og tak fordi du har skrevet guidelines til bagning i stor form – det vil jeg straks videregive til dem, der spørger🙂
      :-*

  6. Pingback: 3-retters no. 1 | Värsgo

  7. Pingback: Nytår del 1: Desserter, lækkerier og selvfølgelig kransekagen |

  8. Jeg har netop i dag fået tildelt opgaven med desserten til nytår! Og jeg tager den gerne! Dine lakridstærter er lige mig, så de skal laves. Kan jeg bage dem dagen før og lave dem helt færdige, eller….? Hvad tænker du om det?
    Nytårshilden fra Annette

    • Hej Annette🙂
      Hvor dejligt at du skal lave nytårsdesserter – det er jo den sjoveste opgave😉 Jeg ved desværre ikke hvordan de klarer sig når de laves et døgn i forvejen, da jeg lavede dem blev de spist med det samme hehe. Men giv det et forsøg, min umiddelbare tanke er at det godt kan lade sig gøre🙂
      Rigtig godt nytår❤

Skriv et svar

