På kagekursus med Konditorlandsholdet og Johan Bülow

Vi er kommet over på den anden side af juleaften, og det betyder, at jeg nu igen har tid til noget af det, jeg allerbedst kan lide: At bruge tid i køkkenet igen!

Min december måned har været monster hektisk med eksamener og arbejde, og netop derfor har jeg været en rigtig dårlig kageblogger. Jeg havde ellers så mange planer for julebagning, men det kom desværre i anden række.

Nu er eksamener og jul overstået, og jeg har en masse indlæg i ærmet, som jeg vil dele med jer. Først og fremmest vil jeg fortælle om en oplevelse jeg havde i starten af december, og som jeg desværre ikke har haft tid til at fortælle om før nu: Jeg har nemlig været til kagekursus med undervisning af selveste Konditorlandsholdet. Det var lakridsguru’en Johan Bülow der stod bag arrangementet, så temaet var selvfølgelig lakridskager. Aftenens program bød på tre slags kager: Kransekage med lakrids, Sarah Bernhardt med twist af lakrids og kiksetærte med lakridscreme.

lakridstærte4

Vi blev budt velkommen af Nichlas fra Konditorlandsholdet. Nichlas præsenterede aftenens kager, og fortalte hvilke tanker og teknikker der lå bag. Valg af ingredienser og fremgangsmåder var utroligt velovervejede, man kunne virkelig fornemme hvordan kagerne var udarbejdet med tanke på hvert eneste gram ingrediens indtil de smagte perfekt.

Lakridstærte3Lakridstærte 2Lakridstærte

Nichlas demonstrerede hvordan man bager en smuk, lækker og fuldstændig enestående tærte bestående af kiksebund, lakridscreme og bærtopping. Han fik det til at se noget så nemt ud, men jeg er nu sikker på at man skal holde tungen lige i munden når man selv forsøger sig med opskriften. Det finder jeg i hvert fald ud af, for jeg har lige siden jeg fik lov at smage denne tærte planlagt at bage den til nytår. Til kagekurset blev den bagt med en blåbærtopping. Jeg tror dog jeg vælger at bruge hindbærtopping i stedet.

LakridskrangekageLakridskransekage2

Efter demonstration af kiksetærten fik vi selv lov at arbejde med henholdsvis lakridskransekage og Sarah Bernhardt. Kransekagestykkerne skulle formes, bages og dekoreres med hvid chokolade, frysetørret hindbær og lakridspulver. Jeg fik nogle ualmindeligt smukke kransekagestykker med hjem, som jeg havde meget gode intentioner om at tage billeder af i dagslys den kommende dag. Men de forsvandt altså ned i min mave før jeg fik nået at tage billeder…

SarahBarnhardt3

Kagekursets sidste lakridskage var Sarah Bernhardt med twist af lakrids. Det er ikke mange gange jeg før har smagt Sarah Bernhardt, men jeg ved dog, at jeg er tosset med den rige chokoladesmag på skøn makronbund – derfor syntes jeg det var lidt tosset at pille ved sådan en klassiker og komme lakrids i. Men oh boy hvor tog jeg fejl. Lakrids’en var bare helt perfekt i. Der var så lidt i, det kunne kun lige anes. Og det var så umådeligt lækkert!

Nichlas pyntede nogle af Sarah Bernhardt-kagerne med bladguld, wow hvor var det bare fint. Vi andre dødelige fik forståeligt nok ikke lov at kaste om os med det dyre bladguld, så vi pyntede i stedet med frysetørret hindbær.

SarahBernhardt

Opskriften på Sarah Bernhardt med twist af lakrids har jeg skrevet om i et indlæg her.

Som nævnt vil jeg prøve at bage kiksetærten med lakridscreme til nytår. Nichlas pyntede tærterne med friske bær og knuste makroner. Jeg tænker jeg også selv vil pynte med friske bær, og så drysse med lidt bladguld – det er vel nytår. Min mor har netop købt spiseligt bladguld med hjem fra Krydderiet i Torvehallerne, så jeg tror også selv jeg må et smut forbi og hente lidt af det spiselige bling.

Hvis I har fået lyst til selv at prøve kiksetærten til nytår, så følg med – jeg lægger opskriften op inden for de næste par dage!


One thought on “På kagekursus med Konditorlandsholdet og Johan Bülow

  1. Pingback: Nytårsdessert: Tærte med lakridscreme og bær |

Skriv et svar

