Brownies med generøs cookie dough-topping

Okay, det er sket igen. Verdens mest syndige og “du-burde-skamme-dig”-kage er kreeret. Jeg kan ikke gøre for det. Idéen kom bare til mig, og så måtte den føres ud i livet. Og her er den så, en brun skønhed der nok burde gå under navnet “5000 kcal pr. mundfuld”-kagen.

Men det er november. Jeg læser til eksamen(er). Det er møg koldt udenfor. Og så må man altså godt!

Nogle af jer ved, at jeg har et svagt punkt for cookie dough. Og jeg har erfaret, at efter jeg har postet nogle ret-så-lækre cookie dough-opskrifter, så er der flere af jer derude, der også er hoppet med på cookie dough-vognen. HA! Det er altså ikke kun mig! Denne opskrift er blot den næste (ud af mange flere) i rækken, der indeholder, elsker, forguder og bedårer cookie dough. Please enjoy!

Ingredienser (ca. 10 stk)
Brownies
70 gr hvedemel
0,5 tsk salt
2 spsk kakaopulver
110 gr smør
90 gr mørk chokolade
200 gr sukker
1 tsk vanilleekstrakt
3 æg

Cookie dough
200 gr usaltet smør
100 gr sukker
140 gr brun farin
1,2 dl mælk
2 tsk vaniljeekstrakt
260 gr hvedemel
1 tsk salt
110 gr mørk chokolade, hakket

  • Lav først dine brownies:
    Forvarm ovnen på 180 °C.
  • Bland mel, kakao og salt sammen og sæt til side.
  • Smelt smør og chokolade sammen i vandbad. Bland halvdelen af sukkeret i chokoladeblandingen og rør godt.
  • Fjern skålen fra vandbadet og rør vaniljen i. Hæld blandingen over i en større røreskål.
  • Den anden halvdel af sukkeret og æggene piskes sammen i en skål.
  • Hæld langsomt halvdelen af sukker-/æggeblandingen i chokoladeblandingen mens du konstant rører. Resten af æggeblandingen pisker du med elpisker til den bliver tyk og hvid (ca 3 minutter).
  • Vend forsigtigt den piskede æggeblanding i chokoladeblandingen. Vend derefter melblandingen og evt. nødder i dejen.
  • Dejen hældes i en form på ca. 29×19 cm (formen skal enten være smurt eller beklædt med bagepapir) og kagen bages i ca 20 minutter ved 180 °C (Husk: Alle ovne bager forskelligt, så bagetiden er blot vejledende).
    Efter 25 minutter kan du prøve at stikke i kagen med en nål med et par minutters mellemrum – kagen er færdig når der ikke sidder kagedej på nålen.
  • Lad kagen køle af.
  • Mens kagen køler af forberedes cookie dough’en:
    I en skål piskes smør med sukker og brun farin indtil blandingen er lys og luftig (ca. 2-3 minutter).
  • Mælk og vanilje blandes i under piskning.
  • Tilsæt mel og salt mens der piskes ved lav hastighed indtil dejen er ensartet.
  • Bland den hakkede chokolade i dejen.
  • Når kagen er helt afkølet kan cookie dough’en smøres på. Hvis ikke kagen spises med det samme skal den stilles i køleskabet.

Enjoy❤


47 thoughts on “Brownies med generøs cookie dough-topping

  1. Selv om jeg lavede en virkelig lækker gulerodskage med creme cheese igår, så løber min tænder fuldstændig i vand over denne kage. MÅ lave snart! Mange tak for at dele, men også ret ondt😉

  2. Ej, det er jo super unfair… og jeg prøvede lige at søge efter sunde ting i opskriften, som kunne retfærdiggøre en bid. Fandt æg…!🙂 Men den må simpelthen prøves en dag meget snart, når jeg er færdig med at bruge gløgg som selvforkælelse, når kulden og eksamenerne fylder for meget… Det kan nu også anbefales!

  3. Mmmmm – mmmmm – mmmmm! Den ser godt nok LÆKKER ud! Men jeg kan også fornemme, at den skal serveres for kageglade mennesker, der kan klare noget sødt og fyldigt🙂

  4. Hold da kæft! Hvor ser det lækkert ud!
    Den må jo så på listen over “kage der skal bages”, den liste bliver kun længere og længere.
    Guf man.

  5. Sikke noget lækkert svineri B-) Jeg kunne SÅ godt tænke mig sådan et stykke lige nu.Det ser så godt ud.

    – Anne

  6. Nøøj hvor ser den lækker ud! Jeg bookmarker den med det samme. Jeg må vist snart invitere nogle gæster så jeg har en undskyldning for at bage den😀

    • Hej Tara🙂
      Tak for din søde kommentar!
      Jeg er sikker på at du vil få nogle meget glade og taknemmelige gæster hvis du inviterer på en bid cookie-dough brownie!😉

  7. Godt nok er det snart midnat, men jeg craver den her kage SÅ MEGET lige nu! Heldigvis skal jeg snart bage den til søde uni-veninder. Men, jeg vil lige høre, om jeg godt kan bage selve brownien en aften og så smide cookie doughen ovenpå dagen efter, hvor kagen skal serveres?
    Og så lige tak (ja, tak!) for alle de lækre fristelser på din blog. Det er da fantastisk, at alt ikke skal være salater og helse😉

    • Hej Sine🙂
      Tak for din søde kommentar! Det er sjovt som kage-craving kommer på de mest åndssvage tidspunkter;)
      Du kan sagtens bage kagen dagen før og så toppe den med frosting bagefter – ingen problemer! Er sikker på at dine veninder fra Uni vil elske den🙂 God bagning!

  8. Den må bare prøves🙂 Tror en klat hjemmelavet vanillie is vil være super godt til også. Skal der syndes, så kan man lige så godt give den hele armen😉

  9. Hold da op, den ser god ud. Jeg vil lave den til min mand kolleger, den falder sikkert i god jord. Kan jeg lave den helt færdig dagen i forvejen og stille den på køl? Tak for en super hjemmeside:o) Kh Anna

  10. Kan man erstatte vaniljeekstrakt med almindelige vanilje pulver eller evt. vanilje stænger?

    • Hej Sumaya,
      Ja, det kan man sagtens. Jeg vil klart anbefale, at du bruger rigtige vaniljekorn fra vaniljestænger. Jeg tror man plejer at sige, at 1 tsk vaniljeekstrakt svarer til korn fra en halv vaniljestang. Men hæng mig ikke op på det. Prøv google😉

  11. Hej🙂 Jeg har lige bagt denne kage fordi jeg synes den så uimodståelig lækker ud… Men synes godt nok at cookie doughen smager MEGET og nærmest kun af mel😦 Er det noget du har oplevet og har du en ide om hvorfor? Mange hilsner Henriette

    • Hej Henriette🙂
      Det er dejligt du synes kagen ser uimodståelig ud – det er den jo nærmest også!😉
      Men jeg er ked af at du synes cookie doughen smager forkert, jeg synes den er helt vildt lækker og har aldrig oplevet, at den skulle smage for meget af mel… Jeg ved ikke hvorfor det smager sådan for dig, ikke andet end at der kan være fejl i doseringerne, men ellers kan jeg ikke rigtig gætte mig til det.
      Op på hesten igen😉
      Kram

  12. Hejsa! Tror du, at man kan bruge almindelig saltet smør i cookie doughen og evt. undlade saltet så?🙂 Elsker forresten din blog – dine opskrifter er meget inspirerende!

    • Hej Astrid.
      Tusind tak for dine søde ord, hvor er du sød!
      Du kan helt sikkert bruge saltet smør, og så blot spare lidt på saltet. Smag cookie dough’en til tilsidst – den skal helst have lidt salt smag, så det kan være du skal tilsætte lidt ekstra salt under aller omstændigheder. Men det er jo en smagssag😉

    • Hej Anna,
      Det kan jeg desværre ikke svare på da jeg ikke har prøvet det. Men hvis du giver det et forsøg må du endelig melde tilbage hvordan det gik!
      De bedste hilsner herfra🙂

  13. Hvor ser det bare godt ud!
    Har længe klikket ind på dette link og luret lidt på den syndige kage – Og nu skal det altså være! På søndag tager jeg mig sammen, og får smidt en lignende kage sammen!
    Jeg har bare lige et spørgsmål! Hvis jeg skal lave kagen dagen før, den skal serveres, vil du så anbefale, at jeg laver brownien og cookie-dough-toppingen og samler kagen med det samme? Eller bliver resultatet bedre, hvis jeg holder de to ting adskilt til dagen derpå?🙂

  14. Hejsa,
    Jeg tænker om ikke cookie dough toppingen kommer til at knase p.g.a. sukkeret. Kunne man bruge flormelis i stedet, for at undgå knaseriet. Dvs bruge cookie dough fyld opskriften fra dine Cookie Doug sandwiches?

    • Hej Stine,
      Du kan selvfølgelig gøre lige som du har lyst til😉
      En del af konceptet med rå cookie dough er jo netop, at det skal små som ubagt dej. Ergo er det en del af charmen, at det knaser lidt. Men det er jo smag og behag😉

      • Tak for LYNhurtigt svar🙂 Jeg prøver originalen.. jeg ved jo godt det skal knase lidt, men det kan måske også blive for meget. Man ved ikke hvad man synes før man har prøvet, men nu prøver jeg originalen i morgen.
        Tak for en lækker blog🙂

  15. Nu fik jeg prøvet cookie doughen til denne opskrift, samt cookie dough opskriften til cookie dough sandwichene, og jeg må blankt erkende at cookie dough opskriften med alm. sukker passer meget bedre til denne kage, en den anden med flormelis.
    Nu håber jeg bare kollegerne spiser op i morgen🙂

Skriv et svar

