Bagte figner med vaniljeis

Disse bagte figner var tiltænkt en rigtig omgang aften-forkælelse til kæresten efter en lang dag med skole, træning, og oven i købet også regn og storm i det københavnske efterår. Så er der virkelig intet bedre end en varm figen-dessert!

Jeg tror jeg har fundet en dessert jeg vil komme til at vende tilbage til igen og igen. Den er nem at lave, kræver minimum af ingredienser, og så kan den varieres alt efter fantasi og kreativitet.

Måske næste gang bliver med hjemmelavet vaniljeis!

Ingredienser
4 stk hele figner, rå
40 gr rørsukker
1 usprøjtet lime
½ dl contreau eller anden god likør, fx Amaretto
Kanel

Tilbehør: Vaniljeis, creme fraiche eller græsk yoghurt.

  • FIgnerne halveres og lægges med skærefladen opad i et ovnfast fad. Man kan evt. skære en lille skive af fignens bund for at den ligger fast og ikke triller rundt i fadet.
  • Drys fignerne med rørsukkeret.
  • Skræl limefrugten med en kartoffelskræller og læg skallen ved fignerne.
  • Pres saften fra limefrugten og bland dette med Cointreau’en som hældes over fignerne.
  • Drys fignerne med en lille smule kanel.
  • Bag fignerne ved 180 °C i 40 min.
  • Server fignerne lune med vaniljeis, creme fraiche eller græsk yoghurt.

2 thoughts on “Bagte figner med vaniljeis

  1. Uh, det ser fantastisk ud! Jeg har drømt om friske figner længe nu. Hvor kan man få dem? Jeg har ledt super længe efter dem, men aldrig fundet dem.

    Tak for mange himmelske madbilleder- og opskrifter!🙂

    Knus
    Anne

    • Hej Anne🙂
      Tusind tusind tak for din søde kommentar!
      Så sent som i går så jeg faktisk friske figner i Rema1000, men jeg tror faktisk at de for tiden er i de fleste supermarkeder. God jagt😉

Skriv et svar

