Guide til perfekte macarons

Billedet er venligst udlånt herfra

Making macarons does not require one to be a rocket scientist – Desserts Magazine.

Jeg skal være den første til at indrømme, at bagning af macarons er en indviklet og frustrerende affære. Nogle gange kan det virkelig godt føles som om, at macaronsbagning kræver en ph.d. i rocket science
Det er ingen hemmelighed, at “behind the scenes” er tre ud af fire portioner mislykkedes for mig. Og det er bare drøn-ærgerligt, når man har brugt lang til på dejen, og man så med spænding sætter sine ubagte macarons-babyer i ovnen blot for at se dem krakelere og vokse de helt forkerte steder. Øv!
Men øvelse gør mester, og jeg har efterhånden fundet en metode, der virker for mig. Det er en kombination af den rette dejkonsistens, tørretid, den rette bagetid plus temperatur, der giver perfekte macarons. Alle ovne er forskellige, og det er derfor tålmodighedskrævende at finde ud af, lige præcis hvilken temperatur og bagetid der fungerer for netop dine macarons.

For at blive klogere på macaronsbagning fandt jeg to links, der har været guld værd for mig.
Det første link er til bloggen lofoloco, hvor der gives en udførlig og letlæselig gennemgang af vejen til den perfekte macaron. Jeg kan kun anbefale at læse indlægget der så passende hedder “Macarons uden sort magi“.
Det andet link er til artiklen “Demystifying Macarons” i magasinet Desserts Magazine. Jeg hører nærmest englesang og “halleluja” når jeg læser artiklen, her er virkelig hvad man vil kalde en slags macarons-bibel! Artiklen lægger vægt på, at macaronsbagning er et fintfølende projekt, men øvelse gør mester, og derfor konkluderes det:

“Much of the success of making a “good” macaron does not lie in what is written in the recipe but in your reading beyond it, your touch, your instinct and the more you make them, the more you understand their finicky nature”.

Hvordan går det med jeres macarons-bagning? Kan I nikke genkendende til nogle af ovenstående problemer og hvordan fik I løst problemerne?

16 thoughts on “Guide til perfekte macarons

  1. Har kun prøvet en gang – og det gik ikke særligt godt – synes ikke de tørrede som de skulle, og da jeg bagte dem, hæng de fast i bagepapiret.
    Vil gerne prøve igen, men det skal være en dag hvor jeg virkelig har tiden til det.

    • Øv altså – det er så ærgerligt når det ikke lykkes som det skal!
      Næste gang så sørg for at læse de to guides igennem inden du går i gang – forhåbentlig går det så bedre;)

  2. De ser så lækre ud – hver gang jeg ser dem, i alle deres fine farver, har jeg sådan en lyst til at bage dem. Ønsker mig en rigtig ovn.

  3. Bagte macarons for første gang i weekenden (og lagde dem sammen til lækre små is sandwich), og var meget spændt, men det gik uden problemer, og jeg fik fine og flotte macarons, der hævede som de skulle og ikke krakelerede. Håber på at det bare fortsætter den vej😉

  4. Jeg har kun gjort i dem 2 gange indtil nu, med 50% succes..
    En ting jeg føler er bedst for mig, er at når jeg sætter dem på pladen, så skal det være lodret og ikke på skrå massen kommer ud af posen.

  5. Pingback: Lakridsmacarons med ganache af hvid chokolade og passionsfrugt |

  6. Pingback: Macarons med passionsfrugt og ganache af mørk chokolade og mandelknas |

  7. Hei, vil bare først si at du lager noen av de lekreste kaker jeg har sett.🙂 Jeg baker macarons og har kun hatt problemer med en omgang. Jeg rom tempererer ikke ingrediensene eller lar macaronsene stå og tørke i flere timer. Jeg passer bare på å ha konsistens som minner om lava. Banke stekebrettet mot benken for å slå luftbobler ut. Ovn på 140celcius og steker i ca 18min. Da sprekker de ikke, får en glatt overflate og får fot.🙂 Oppskriften jeg bruker fikk jeg av en fransk dame. 90g eggehviter, 2ss sukker, 110g mandler, 200g melis. Mal mandlene og bland med melis. Pisk eggehvitene stive, tilsett sukker og pisk så bollen kan snus på hodet. Tilsett evt. farge litt etter sukkeret. Bland melis blandingen i forsiktig, bare brett den inn til du får lava lignende konsistens. Ha i sprøyte pose, sprøyt på macaron brett i silikon, bank mot benken et par tre ganger, og stek på 140grader i 18-20min. Fungerer hver gang for meg🙂

    • Kære Simone, tusind tak for din fantastiske kommentar, jeg blev så glad for de søde ord og for at du har taget dig tid til at skrive så fin en vejledning!
      Jeg vil helt klart teste din version af meget snart!
      Ha’ en fantastisk søndag :-*

  8. Jeg elsker din blog og føler den meget inspirerede, da jeg selv bager meget. Jeg har et lille spørgsmål angående macarons: hvor længe bager du dem?
    Jeg har en rigtig lækker opskrift på nogle macarons med chokolade og hindbær, men jeg kunne godt tænke mig, at de blev lidt højere og rundere – har du nogle tips til det?

Skriv et svar

