Kaffe og kage, frem og tilbage – hos Camilla Plum

Jeg siger aldrig nej når jeg bliver inviteret til kaffe og kage. Det kan jeg faktisk slet ikke finde ud af at sige nej til! Om kaffe/kage-destinationen så ligger i Nordsjælland og tager en time at komme til i bil, så er jeg stadig frisk.

For lidt siden var jeg så heldig at blive inviteret på besøg hos Camilla Plum på hendes økologiske gård Fuglebjerggard i Helsinge. Invitationen kom i forbindelse med udgivelsen af hendes nye kagebog “Helt i kage”, og derfor ønskede hun at byde på smagsprøver på nogle af hendes hjemmebagte yndlingskager og derefter en rundtur på gården.

Jeg har taget en mase billeder, en m a s s e! Det er svært at lade være med at knipse løs, når man bombarderes af kager, smuk natur, millioner af blomster, grøntsager, krydderier, frugter, og ikke mindst små hunde og kattekillinger…
Desværre krummer jeg lidt tæer når jeg ser, hvor rystede nogle af billederne er (og så i skodmobil-kvalitet). Ugh! Jeg er aldrig særlig skarp til at fotografere under tidspres når det skal gå hurtigt. Beklager, men så er det sagt😉

Camilla bød velkommen og fortalte kort om hendes vision med kagebogen “Helt i kage”; kager skal først og fremmest smage fantastisk, man kunne se og smage, at de er hjemmelavede og så skal de laves på gode råvarer. Derfor kommer æstetikken i 2. række. Som hun selv sagde: “Det ligner det er et 5-årigt barn, der har bagt nogle af kagerne – men de smager sgu godt!”.

Kagebordet var så overdådigt, jeg kan knap huske hvad halvdelen af kagerne var. Øverst til højre på det ovenstående billede er en tærte med tomat og chili – men det er ikke en madtærte, det er skam en kage! Spændende kombination!
Nederst til højre er en smuk blommetærte – den fik jeg dog ikke smagt (der var så meget, jeg var simpelthen nødt til at prioritere).

Rundturen på gården var noget jeg selv var meget spændt på – det var skønt vejr, så det var en fryd at gå rundt og connect’e med naturen og dyrene (det er desværre ikke noget en bypige som mig får gjort så ofte).
I ovenstående øjeblik drømte jeg om at smugle den søde kattekilling med hjem i tasken. Aldrig er jeg stødt på noget så kært – den kat VILLE bæres på. Årh altså…

Fordelt på flere drivhuse har har Camilla Plum 120 forskellige slags chili (hvis jeg ikke husker forkert). Vi fik lov at dufte alt hvad vi ville – og de modige måtte smage.
Jeg er selv ikke så engageret når det kommer til chili – jeg kommer fra et hjem hvor al mad blev smadret til med chili i tide og i utide, måske har jeg netop derfor udviklet en slags angst for alt der nærmer sig at blive bare en lille smule spicy. Ja det er møg-kedeligt gjort af mig, I know. Men jeg er faktisk ved at blive bedre til det (er ved at blive voksen, ville nogle kalde det…)

På fru Plums gård er der også en planteskole (økologisk of course), hvor man kan komme i nærkontakt med hundredvis af forskellige planter og krydderier, både hjemlige og eksotiske. Der blev duftet, nulret, og duftet lidt mere.

Jeg drømmer mig til en gang i fremtiden hvor jeg selv får have (eller i det mindste en stor altan), så jeg kan have en masse lækre potter og planter stående! Så skal jeg have mine egne jordbær og have fat i den, af Camilla Plums krydderurter, der duftede og smagte af Filur-is (true story)…

2 thoughts on “Kaffe og kage, frem og tilbage – hos Camilla Plum

  1. Hvor er du heldig at være blevet inviteret til kagebord ved selveste Camilla Plum🙂

    Kagerne ser fantastiske ud – det lyder til at den nye kagebog er meget inspirerende, hvis der indgår opskrifter på noget som tomat og chili tærte. Det lyder spændende. Hvordan smagte det?🙂

  2. Pingback: VIND // Helt i Kage – en kagekogebog af Camilla Plum |

Skriv et svar

