Kirsebær-macarons med lakridsganache

Jeg har SÅ længe haft lyst til at prøve at bage hjemmelavede macarons. Men har simpelthen ikke turdet kaste mig ud i det – hvor end man læser om det understreges det gang på gang, at det alt for ofte går galt på den ene eller anden måde. Det er simpelthen et super kompliceret bagværk! Så jeg lagde drømmene på hylden og forsøgte at fortrænge lysten.

Men så blussede trangen altså op igen her forleden, og så var jeg simpelthen nødt til at gøre noget ved det!

Grundopskriften har jeg lånt fra DR’s “Den Store Bagedyst”. Opskriften var vist oprindelig med hindbær og passion (mums), men jeg lå selv inde med kirsebær og lakrids – så det skulle mine macarons ende med at smage af. Hindbær- og passionsmacarons må blive næste gang, det skal simpelthen også prøves!

Indledningsvis forberedelse: Macarons-bagning er en tålmodighedskrævende proces, der kræver, at alle punkter undervejs udføres med yderste perfektion. Når du går i gang er det derfor vigtigt, at du først har gennemlæst hele opskriften, så du er godt forberedt. Sørg derudover for, at du har alle ingredienser og hjælpemidler stående fremme og klar, så har du gjort dig selv en stor tjeneste.

Ingredienser
Mandler til 90 gr mandelmel
90 gr flormelis
2 x 40 gr æggehvider
7 gr frysetørret kirsebærpulver
Rød pastafarve/icing color (frugtfarve kan sikkert også anvendes)
100 gr sukker
40 gr vand

Herudover skal der bruges: Termometer, sprøjteposer samt bageplader med bagepapir.

Lakridsganache
200 gr hvid chokolade
85 gr fløde
20 gr smør
3-4 tsk lakridspulver

  • Mandlerne skoldes og smuttes. Herefter ristes de ved 180 °C til de er let gyldne.
  • Blend mandlerne fint med florsukker og sigt dem for urenheder.
  • Herefter blandes mandelmelet med halvdelen af æggehviderne. Vent med at røre rundt.
  • Den røde farve og frysetørret kirsebærpulver tilsættes dejen.
  • Vand og sukker varmes til 121 °C i en tykbundet gryde.
  • Den anden halvdel af æggehviderne piskes i ca. 3 minutter i en ny skål. Hæld den kogende sukkerblanding i æggehviderne og pisk til blandingen er stuetemperatur.
  • Bland sukker-æggeblandingen med mandelmelblandingen og rør forsigtigt til dejen er blød.
  • Dejen fyldes i sprøjteposer og sprøjtes ud i ca. 3 cm. diameter store macarons. Lad dem hvile i ca. 45 minutter.
  • Macaroons’ne bages ved 140 °C i ca. 14 minutter indtil “kraven” er ensartet i kanten.
  • Lakridsganache
    Knæk chokoladen i stykker og kom den i en skål.
  • Varm fløden til kogepunktet (gøres superlet i en kop i mikroovnen), og hæld den over chokoladen. Lad det stå 15 sekunder og rør dernæst langsomt rundt til en glat ganache. Tilsæt smørret og rør igen til en glat creme.
  • Tilsæt lakridspulveret en tsk ad gangen indtil du er tilfreds med smagen. Rør ganachen ensartet undervejs.
  • Sæt film over skålen og sæt til side indtil den skal bruges.
  • Sprøjt ganachen ud i en cirkel i den nederste macaroon og saml macaroons’ne med en top.
  • Enjoy!

10 thoughts on “Kirsebær-macarons med lakridsganache

  1. Hej,

    Jeg er ny “følger” her på siden, og jeg må sige, at efter at have snuset rundt, løber mine tænder i vand! Jeg elsker at bage til min mand og mine gæster, og jeg kan forudse, at de bliver forkælet med lækkerier til den næste middag.

    Jeg glæder mig til at følge med.
    Mange hilsner
    Pernille

    • Hej Pernille,
      Tusind tak for din søde besked – det glæder mig at læse!
      Der er intet bedre end at bage lækre sager til dem, man holder af – så det er bare om at komme i gang;)
      Knus

  2. mums – har ikke selv overskud i kroppen til at bage, for ellers overvejer jeg at lave med frysetørret hindbær og lakridsganashe…
    Sjovt nok gik mit første førsøg bedst, og næste gang værre 😉 – typisk?
    Dine er blevet super flotte.

    • Er sikker på at frysetørret hindbær med lakrids også er en vinder-kombi! Jeg er løbet tør for frysetørret hindbær, men så snart jeg får handlet det ind igen skal jeg helt sikkert få det inkorporeret i en macaron på én eller anden måde;)
      Det er sjovt det dér med, at macarons kan gå godt den ene gang og skidt den næste, selvom man gør det samme. Men det er virkelig små faktorer der spiller ind. Jeg krydser fingre for at det går godt for os begge næste gang vi skal i gang 😉

  3. Wauw Cecilia, de er godt nok smukke! Jeg har ikke lavet macarons siden min første gang for halvandet år siden, for er simpelthen så bange for at de ikke bliver lige så vellykkede som dengang. Men dine billeder giver mig lyst…

    • Maiken du skal da i gang med en ny omgang macarons så! For mit vedkommende var det ikke kun første gang jeg bagte macarons, det var også første gang jeg overhovedet smagte én. Så kan i princippet ikke vide, om de smagte som de skal smage, kan kun forholde mig til at de var de-li-kate! 😉

  4. De ser rigtig gode ud! Jeg har haft det på samme måde, og har først nu kastet mig ud en i Chokolademacaron med saltkaramel.
    Men må da lige prøve denne opskrift også – elsker lakrids.

  5. Pingback: Gode nyheder til alle frysetørrede bær-lovers og krydderi-elskere |

  6. Det er godt nok en rigtig god hjemmeside, med nogle skønne opskrifter, jeg overvejer at kaste mig ud i Kirsebær-macarons m/lakridsganache, jeg har ikke kunne få fat i frysetørret kirsebærpulver, kan jeg bruge kirsebær aroma istedet?

Skriv et svar

