… og vupti – så er der karamel (dulce de leche)!

Pssst…
Jeg vil fortælle en hemmelighed, som måske ikke er så meget hemmelighed for nogen, men for andre er det ganske ny viden.

Hvordan får man lækker, cremet karamel – også kaldet dulce de leche – med den letteste minimumsindsats?
Se her:

Ingredienser
En dåse kondenseret mælk
(that’s it!)

  • Pil papirsmærkaten af den uåbnede dåse.
  • Læg dåsen i en gryde med kogende vand.
  • Kog i fire timer. Sørg for at dåsen hele tiden er dækket af vand. Ønskes en mere flydende karamel kan kogetiden reduceres.
  • Åbn dåsen (pas på – den er varm!) og voila: Du har nu karamel.

Nyd til is, fyldte chokolader og andre dejlige desserter og kager.

20 thoughts on “… og vupti – så er der karamel (dulce de leche)!

  1. Jeg var en af dem, som ikke vidste, at det kunne være så nemt! Så tak for tricket.
    Nu har jeg aldrig købt kondenseret mælk før.. synes også at mange bruger det til is…hvor fås det? 🙂

    • Selv tak – det er nemlig super nemt! Det kan helt bestemt også bruges til is, det har jeg i hvert fald tænkt mig at forsøge mig med 🙂
      En gang imellem har jeg fundet kondenseret mælk på spot-hylden i Fakta og Netto. Ellers kan det altid fås i større supermarkeder som SuperBrugen og det, der er større 🙂

  2. Jeg har så tit tænkt på at lave det! Det er bare lige det der med de fire timer, som nogle gange virker som lang tid når man har instant cravings. Du præsenterer det så lækkert og simpelt at mine dårlige undskyldinger bliver gjort til skamme! Må igang 🙂

    • I know, også mig! Jeg har tænkt på det så mange gange, men det har altid virket lidt overkill at have det stående i så mange timer. Men nu er det gjort, og det er skønno 😉
      I gang med dig, sådan en dåse karamel kan også holde i lang tid og bruges til aaaaalt muligt 😉

  3. Jeg var også en af dem, der ikke kendte tricket 🙂
    Og hvor belejligt er det så ikke lige, at jeg både har en anledning (fødselsdag) og haft en dåse kondenseret mælk stående ALT for længe!? 🙂

    Ved du, hvor længe kan karamellen holde sig, og skal den opbevares på køl?

  4. Super. Jeg skrev om Dulce de leche i går på min blog og har straks linket til dit fine billede og den pædagogiske fremgangsmåde.
    Mange hilsner, Mette

    • Hej Catherine:)
      Det er sandt at man kan nøjes med at koge i 2 timer, det gør projektet en del mere overskueligt. Men det gør så uundgåeligt det, at karamellen får en helt anden konsistens. Så der er et spørgsmål om hvad man er til 😉

  5. Det virker godt nok let, bliver den så hård at man kan bruge det til karameller, altså ligesom flødekarameller?

    • Hej Julie 🙂
      Det er nemlig super let! Men den bliver ikke flødekaramel-hård. Den er stadig blød – bare ikke flydende. Måske konsistensen kan sammenlignes lidt med Philadelphia… (det er nok en meget god beskrivelse hehe).

  6. Hvor kan man købe kondenseret mælk på dåse? Har kun set det på glas, og det dur vel ikke når det skal koge i 4 timer…

    Mvh Anna

    • Hej Anna.
      Sjovt du har set det på glas – det har jeg aldrig set!
      Kondenseret mælk kan købes hos de fleste grønthandlere – ellers har jeg set det på hylden hos SuperBrugsen og en gang imellem som spotvare i Fakta. Tror også det bestemt er en fast vare på hylden i større supermarkeder.
      God fornøjelse med jagten 😉

  7. Praktisk spørgsmål: Kan den færdiglavede karamel, holde sig lige så længe som mælken inden man kogte den? 🙂 Rigtig dejlig gråvejrssøndag til dig 🙂

  8. Hejsa
    Jeg har lavet karamel flere gange med godt resultat. Jeg har prøvet at lave dobbeltportion (fordi vi simpelthen fik spist en portion alt for hurtigt 😉 og det kunne fint holde sig 2-3 uger.
    I weekenden lavede jeg en enkeltportion, som jeg kun gav 2 timer og 45 minutter. Det blev for flydende for mig, og meget lyst. Smagen bliver også bedre/kraftigere hvis den lige får ½-1 time ekstra. Dvs. 3½ time, efter min smag.:-) Hvis den koger for længe kan den blive tyk at smøre ud, men måske det er en fordel? Så putter man måske ikke så meget på brødet? 😉
    Karamellen smager virkelig godt. Især når man tænker på hvor minimal en indsats den kræver 🙂
    Mange hilsner
    Gitte
    I

  9. Pingback: Snickerskage |

  10. Obs! Der kan være overtryk i dåsen, når den åbnes. Det var jeg ikke opmærksom på. Derfor har jeg nu brandsår i ansigtet og på halsen. Som andre skriver skal man vente med at åbne dåsen til 1-2 timer efter den er kogt… Venligst, Linda.

  11. Pingback: Minitærter med saltkaramel, chokoladeganache og karamelknas med macadamianødder |

  12. Pingback: Sådan laver du din egen karamel | kbrandborg.dk

Skriv et svar

