Lakridsis med små stykker lakridsfudge

Jeg er den heldige nybagte ejer af en ismaskine. Årstiden taget i betragtning måske tre måneder for sent – men bedre sent end aldrig!

Valget af ismaskinens første is faldt på lakrids. Og for at give isen det lille ekstra, så skulle der lakridsfudge i. Lakrids med lakrids, mums!

En klassisk flødeis laves gerne på ren fløde, men i denne opskrift har jeg valgt at erstatte noget af fløden med mælk, således at isen får en lettere feeling. Jeg forsøgte mig først med 3 dl mælk og 2 dl piskefløde, men dette gav ikke isen den rette cremede konsistens, og desuden blev isen meget vandet så snart den begyndte at smelte. Derfor har jeg i stedet rettet til 2 dl mælk og 3 dl piskefløde hvilket jeg synes fungerer rigtig godt. Man skal blot være opmærksom på, at der er en verden til forskel på, hvorvidt man bruger skummet- eller sødmælk. Skummetmælk er simpelthen alt, alt for vandet.
En dejlig is er heller ikke stedet at spare på kalorierne, så frem med sødmælken!

Husk, at lakridspulver er meget forskelligt fra mærke til mærke. Derfor er mængden af lakridspulver i denne opskrift vejledende. Det bedste man kan gøre er at smage sig frem – det er intensiteten af dit lakridspulver, og dine egne smagsløg, der bestemmer, hvor meget lakrids der skal i 😉

Ingredienser
190 gram sukker
4 æggeblommer
3 tsk lakrids
2 stk Malaco Kick lakridsstænger (eller andet godt lakridsfudge)
2 dl sødmælk
3 dl piskefløde

  • Skær lakridsfudge’en i små stykker
  • Æggeblommer piskes med sukker i en skål indtil massen bliver lysegul og luftig.
  • Mælk tilsættes lidt ad gangen under piskning.
  • Lakridspulver tilsættes under piskning. Smag til – tilsæt mere lakridspulver hvis du lyster!
  • I en anden skål piskes fløden stiv. Vend forsigtigt flødeskummen og den hakkede lakridsfudge i æggemassen.
  • Tænd for ismaskinen og hæld blandingen i. Isen røres i ismaskinen i 40-60 minutter alt efter ismaskinens ydeevne og ønsket konsistens.

14 thoughts on “Lakridsis med små stykker lakridsfudge

  1. Ej hvor sjovt – den minder meget om en jeg også har lavet 🙂 Synes dog ikke at isen blev så vandet med de 3 dl mælk når den smeltede, men det er nok smag og behag, heh.

  2. Mmmm… Den ser lækker ud! Og smart at man bare kan bruge Kickstænger…
    Jeg prøvede faktisk at lave en lakridssirup med Piratos for et stykke siden, men den blev lidt mærkelig. Og så prøvede jeg i stedet at knuse dem, så jeg kunne få lakridspulver, men det blev alt for klistret og lignede slet ikke pulver…
    Enten bryder Piratos sig ikke om mig, eller også er jeg bare ikke særlig god til at lege med lakrids… Nogen gode råd? 🙂

    • Fulgte du en opskrift på lakridssirup eller var det bare på forsøgsplan? Jeg har aldrig prøvet mig udi hjemmelabet lakridssirup, så har ikke rigtig erfaring hermed. Men umiddelbart tænker jeg, at det vel kan lade sig gøre at koge piratos op i en smule vand indtil det opløses? Det der med at knuse piratos, det lyder helt crazy. Altså vi taler piratos lakrids og ikke bolcher, ikke? Hvis du mener bolcher, som i Dracula-bolcher, så kan det nok heller ikke lade sig gøre da de er sådan gooey-klistrede i midten. Jeg ville nok bare købe lakridspulver, så er man udenom alt besværet. Men sirup – det burde kunne lade sig gøre at lave selv;)

  3. Hvor er det bare lækkert at du har fået en ismaskine. Jeg har i hvert fald ikke fortrudt mit køb og glæder mig til at prøve dine opskrifter af!

  4. Hvor stor en ismaskine har du købt? Er størrer udgave med motor eller amatør udgaven med fryse element?

    • Hej Merethe,
      Jeg har købt en Philips ismaskine, med plads til 1 liter is. Den har ikke motor, men et bundelement der kan tages ud og lægges i fryseren – smart, da man på den måde slipper for at hele ismaskinen skal i fryseren. Ville selvfølgelig gerne have haft en stor ismaskine der selv kunne fryse, men er ved at løbe tør for skabsplads i mit køkken, så måtte tænke i praktiske baner 😉

    • Hej Asja,
      Man kan sagtens lave is uden ismaskine – problemet er så bare, at isen vil krystallisere. Der er noget med, at man så skal tage isen ud af fryseren og røre den igennem hver 10. minut eller lignende, men jeg er ikke helt sikker – prøv at google det 😉

      • Optur! Tusind tak for svaret! Nu har jeg et projekt til den sidste tid af efterårsferien 😉

  5. Pingback: Gode nyheder til alle frysetørrede bær-lovers og krydderi-elskere |

Skriv et svar

