Cookie-sandwiches med cremet cookie dough-fyld

Når mine to små søstre kommer på besøg er det blevet et fast ritual, at der skal eksperimenteres i køkkenet. Og vi skal altid bage noget, vi aldrig har bagt før. Noget nyt og spændende! Så yndlings-kage-bage-bøgerne blev hevet ned fra reolen og gennembladret. Bare det, at bladre igennem alle de lækre opskrifter er jo en hel hyggebeskæftigelse i sig selv!

Valget faldt på disse chokoladecookies – lavet som sandwiches med et lækkert fyld af cremet cookie dough

Min ældste lillesøster, som er min bedste makker i køkkenet, måtte desværre skynde sig afsted inden cookies’ne var færdige – lige da de var sat i ovnen. Hun er netop startet på efterskole og havde været hjemme i Kbh på weekend. Tiden løb fra os og før vi vidste af det skulle hun fluks afsted mod Hovedbanen og videre mod efterskolen. Så kære Laura, er ked af at du ikke fik smagt lækkerierne denne gang – måske du kan kaste dig ud i opskriften med dine roomies på skolen i stedet! Glæder mig til vi ses igen❤

Opskriften kommer fra Lindsay Landis’ cookie dough-bog “The Cookie Dough Lover’s Cookbook”, min yndlingsbog for tiden. Lindsay har verdens smukkeste blog, Love & Olive Oil, den er et besøg (eller 10) værd…!

Cookies (ca. 20-24 sandwiches)
150 g usaltet smør
130 g sukker
90 g brun farin
2 æg
2 tsk vaniljeekstrakt
260 g hvedemel
0,5-1 tsk natron
1 tsk salt
200 gr mørk chokolade, hakket

Cookie dough-fyld
100 g usaltet smør
70 g brun farin
35 g hvedemel
60 g flormelis
0,25 tsk salt
0,6 dl fløde
1 tsk vaniljeekstrakt
80 gr mørk chokolade, hakket

  • Cookies
    I en stor skål piskes smør med sukker og brun farin indtil massen er ensartet og “klumpfri”.
  • Tilsæt æg og vanilje mens der piskes. Tilsæt mel, natron (0,5 tsk hvis du vil have cookies’ne sprøde i kanten og bløde i midten, 1 tsk hvis du vil have dem sprøde all-over) og salt. Pisk indtil massen er glat og ensartet.
  • Den hakkede chokolade røres i.
  • Dæk skålen med film og stil den i køleskabet minimum 1 time (gerne længere, fx over natten).
  • Forvarm ovnen på 180 °C.
  • Den afkølede dej rulles i små kugler, ca. spiseskefuld-størrelse. Dejen skal række til ca. 40-48 kugler i alt. Kuglerne lægges på en bageplade beklædt med bagepapir. Tryk kuglerne lidt flade.
  • Bages ca. 11 minutter.
  • Lad cookies’ne afkøle på bagepapiret i ca. 5 minutter inden de kan flyttes til en rist hvor de afkøles helt.
  • Cookie dough-fyld
    Smør og brun farin piskes sammen i en stor skål indtil blandingen er let og luftig.
  • Mel, flormelis og salt blandes i under piskning.
  • Tilsæt langsomt fløde og vanilje. Pisk indtil blandingen er luftig.
  • Den hakkede chokolade røres i.
  • Sandwich’ne samles
    Brug ca. en spiskefuld fyld mellem to cookies. Pres cookies’ne let sammen.
  • ENJOY


15 thoughts on “Cookie-sandwiches med cremet cookie dough-fyld

    • Hej Nanna.
      Jeg kender desværre ikke den præcise holdbarhedstid – men da der er fløde i cookie dough-fyldet skal man ikke gemme dem for længe. Derudover mistes kagernes sprødhed dag for dag, så vil klart anbefale at de spises inden for en rimelig tidshorisont😉

      • Det giver jo ganske fin mening – Tak for svaret! Glæder mig til at prøve dem😉

  1. uhm nam nam de er bare super gode😉

    Har du nogle erfaringer med:
    1. jeg vil bage dem dagen inden de skal bruges og vil du så lægge sandwichene sammen og opbevare dem køligt indtil de skal bruges, el. vil du opbevare småkagerne og fyld hver for sig og så lægge dem sammen på dagen?

    2. Kan cookiedoughcremen fryses og så piskes op til creme på dagen? Evt. først tilsætte fløden, når fyldet er tøet op?

    Som tilføjelse kan jeg nævne, at jeg tidligere med en lign. småkageopskrift har opbevaret den færdige dej i fryser (op til tre måneder) og så har jeg en dej, som kan tøs hurtigt op. Og lige klar til en hyggesnack.

    • Hej Helle🙂
      Ja de er nemlig bare SÅ gode!
      Jeg vil helt sikkert opbevare cookies og cookiedough hver for sig, og så røre cremen igennem og sammensætte sandwich’ene på selve dagen de skal serveres.
      Jeg er helt sikker på at cookiedough’en sagtens kan fryses, bare husk at tø det op i god tid🙂
      Rigtig god fornøjelse med bagningen🙂

  2. Jeg nød kagerne utroligt meget første gang jeg lavede dem – de var næsten væk med det samme!🙂

    Nu vil jeg kaste mig ud i at lave dem til uddeling i min klasse, og se om de også kan lide dem. Mit spørgsmål til dig lyder nu på, om jeg godt kan lægge kagerne sammen om morgenen (ca. 07:00), medbringe dem og opbevare dem ved stuetemperatur, og så dele dem ud om eftermiddagen (ca. 12:30)?🙂

    • Hej Nanna🙂 Hvor er jeg glad for at du har nydt godt af denne opskrift🙂 Jeg kan desværre ikke være til megen hjælp vedr. dit spørgsmål – jeg ved ikke rigtig selv om det er anbefalelsesværdigt eller ej. Da der både er fløde og smør i den rå cookie dough vil jeg ikke anbefale at de ligger fremme ved stuetemperatur så længe, men hvis der ikke er andre alternativer skal du bare kaste dig ud i det alligevel. Du risikerer nok, at cremen bliver meget blød, men giv det bare en chance, er sikker på at de smager fantastisk alligevel. Rigtig god fornøjelse med bagningen🙂

    • Hej Julie,
      De kan opbevares i en lufttæt beholder i køleskabet. Vær dog obs på, at kiksenes sprødhed naturligvis mindskes lidt med tiden.
      God fornøjelse med bagningen🙂

  3. Husk lige at skrive, om smørret skal smeltes først:) Ellers bliver det godt nok noget makværk! derudover var de gode:)

Skriv et svar

