Chokolade cupcakes med cookie dough frosting og surprise

Oh no you didn’t!!!

Der var en gang jeg var mundlam efter at have smagt chokolade cupcakes med flødebolle-topping. Hvad skal man skrive for at formulere, at det er det bedste, man har smagt? Samme følelse bor i mig lige nu – der er sket et mirakel i mit køkken!

Den seneste tids cookie dough craving har ført mig ud i en cupcake-kombination der var bound to happen!

Vi taler skøn chokolade cupcake frostet med den lækreste, cremede cookie dough frosting. Og det slutter ikke her. Inden i cupcake’en gemmer sig en magisk cookie dough surprise.

Oh yes. I did.

Ingredienser (ca. 12 stk)
Cupcakedej
130 gr hvedemel
30 gr mørk kakaopulver
50 gr sukker
70 gr brun farin
3/4 tsk natron
1/2 tsk bagepulver
1/2 tsk salt
1,8 dl mælk
1 dl vegetabilsk olie
1 tsk vaniljeekstrakt
2 æg

Cookie dough
100 gr usaltet smør
50 gr sukker
70 gr brun farin
0,6 dl mælk
1 tsk vaniljeekstrakt
130 gr hvedemel
1/2 tsk salt
55 gr mørk chokolade, hakket

Frosting
150 gr usaltet smør
240 gr flormelis

  1. Forvarm ovnen på 180 °C.
  2. I en skål blandes mel, kakaopulver, sukker, brun farin, natron, bagepulver og salt.
  3. Tilsæt mælk, olie, vaniljeekstrakt og æg. Rør indtil dejen er glat og jævn.
  4. Fyld dejen på cupcakeforme (formene skal fyldes ca. 2/3 op). Bag i midten af ovnen i ca. 20-22 minutter.
  5. Mens cupcakes’ne køler af forberedes cookie dough’en:
    I en skål piskes smør med sukker og brun farin indtil blandingen er lys og luftig (ca. 2-3 minutter).
  6. Mælk og vanilje blandes i under piskning.
  7. Tilsæt mel og salt mens der piskes ved lav hastighed indtil dejen er ensartet.
  8. Stil ca. 2 dl af blandingen til side (den skal gemmes til frostingen). Bland den hakkede chokolade i den resterende blanding.
  9. Nu til frostingen:
    Pisk smørret i en skål indtil det er luftigt (ca. 1-2 minutter).
  10. Tilsæt flormelis lidt ad gangen under piskning og fortsæt til blandingen er glat og ensartet.
  11. Tilsæt nu den del af cookie dough’en, du satte til side før (den uden chokolade). Pisk indtil frostingen er lys, luftig og let.
  12. Udhuling af cupcakes:
    Med en skarp kniv skæres et hul i hver cupcake (se billede). Lidt af kagens center  skæres ud med en skarp kniv.Fyld hullet med den fantastiske cookie dough og læg låget på igen.
  13. Frost dine cupcakes generøst med frostingen – sørg for at lågets kanter dækkes af frostingen.

45 thoughts on “Chokolade cupcakes med cookie dough frosting og surprise

  1. Nej, hvor ser de gode ud! Jeg har (næsten) aldrig forstået, hvorfor man bager sin cookie dough; den rå udgave er og bliver min favorit. En eller anden dag, når jeg virkeligt har lyst til at gøre noget syndigt, tror jeg, at jeg må kaste mig over din opskrift her!
    Kh
    Luise / Sesam, Sesam

  2. SÅ tarveligt at ligge billeder ud på FB. Er jo nød til at prøve dem! Øj de ser gode ud… Kunne vist blive ved!!

  3. Kan man erstatte vanilleekstrakt med “rigtig” vanille fra en vanillestang, eller vanillesukker? Og i givet fald hvor meget?🙂 De ser BARE lækre ud!!!

  4. Øøøhm… jaa.. Hvorfor fanden laver du ikke bare en bagebog? Du har jo det hele til at lave en!

  5. En af mine kollegaer havde bagt disse cupcakes og taget med på arbejde i dag – ganske skægt sammentræf, synes jeg😉 De var syndigt gode – til trods for at jeg ikke engang er den største fan af cookie dough😀

    • Hej Line,
      Tak for din søde kommentar – og beklager mit sene svar!
      Jeg tror sagtens man kan tilføje nougat på den ene eller andet måde! Jeg bryder mig ikke selv om nougat, derfor har jeg ikke erfaring med at bage med det. Så hvis du stadig har mod på at bage disse cupcakes med nougat, så giv det et forsøg – og meld gerne tilbage hvordan det gik🙂

  6. Oh my…..nøj de er lækre🙂 Tak for en fantastisk opskrift og simpel forklaring, de lykkedes så fint og har med garanti scoret ekstra point hos kæresten som netop har prøvesmagt dem🙂 Glæder mig til at servere dem for vores gæster i morgen🙂 Tak for inspiration her fra din fine blog, -ideerne kører allerede rundt i hovedet på mig🙂

  7. Hej
    Jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg skal skære toppen af er det ligesom at skære toppen af et eg eller hvad
    Super lækker opskrift

    • Hej Julie. Jeg forstå ikke hvad du mener med at skære toppen af en eg – men du skal ligesom skære/grave et hul ned i midten af kagen, som cookie dough’en kan være i🙂 God fornøjelse med det!🙂

  8. Virkelig lækre. Alle kagerne på din blog er i det hele taget fantastiske!!🙂

    Men mangler der noget i frosting-opskriften? Jeg har nemlig svært ved at se hvordan frostingen har noget med cookie dough at gøre?

    • Hej Rebekka,
      Tusind tak for din søde kommentar🙂
      Som jeg skriver i opskriften trin 11, skal der cookie dough i frostingen: “Tilsæt nu den del af cookie dough’en, du satte til side før (den uden chokolade).”🙂

  9. Hej Copenhagencakes🙂 Jeg har lavet denne opskrift et par gange, og den er super god! der er dog en ting der undrer mig? Jeg synes at selve chokolademuffin-dejen godt kan blive meget stærk i smagen? Hvordan kan det være? Burde den ikke være nogenlunde rund og sød i smagen?😉

  10. Hej fra Grønland.
    Jeg har lige lavet dem, og wow de er lækre! Jeg havde så meget fornøjelse af at lave dem, og jeg tror bestemt at jeg kommer til at lave dem igen.
    Tak for den gode opskrift🙂

  11. Hej Cecilia. Tillykke med deltagelsen i Kagekampen, glæder mig til at se det!
    I morgen skal jeg bage dine lækre cookiedough cupcakes til mit arbejde, og de glæder sig til at smage dem.
    Jeg vil dog spørge dig, om du tror man kan bruge sigtet speltmel i stedet for hvedemel? Jeg kan nemlig ikke så godt tåle hvedemel, har jeg lige fundet ud af.
    Derudover vil jeg høre dig, om du vil anbefale at putte frostingen på aftenen forinden serveringen (laver nemlig cupcakesne aftenen før) eller er det bedst at gøre det den dag, de skal serveres?

    Bedste hilsner
    Amalie

    • Kære Amalie,
      Tusind tak for din søde kommentar. Jeg har desværre ingen erfaring med speltmel, så ved ikke hvordan det fungerer som substitut for hvedemel. Jeg tror dog at det vil komme til at påvirke smagen… Frosting synes jeg altid skal på i sidste øjeblik inden det serveres, det kan risikere at blive for stift hvis det står for længe i køleskabet.
      God fornøjelse med bagningen🙂

  12. Pingback: Chokolade Cupcakes m. Cookie Dough | frk stubba

  13. BEDSTE CUPCAKES EVER!!!!
    Ved ikke hvordan jeg nogensinde skulle kunne leve uden dem!!!
    Kan klart anbefales!!!!!!!!!!!!!

  14. Wow! De var så sjove at lave selv lille mig på 13 år kunne lave dem perfekte! Nemmeste (og lækkreste) opskrift EVER!😀

  15. Hejsa. Jeg tror jeg vil begive mig ud i disse lækre muffins når jeg kommer hjem fra arbejde i dag. Jeg tænkte på om den rå cookie dough kan fryses ned hvis man nu laver dobbeltpotion?

    Mvh Anna🙂

    • Hej Signe,
      Du kan sagtens bruge saltet smør. Jeg synes bare personligt at frostingen så kommer til at smage for meget af smør, men det er en smagssag😉
      Mvh C

  16. Hej🙂

    Nu er jeg færdig med disse lækre cupcakes . Har jeg forstået det rigtigt , at de SKAL fryses ned ? Eller er det mig der har misforstået noget😉

    Mvh Josephine

  17. Er det “med vilje” at kagedejen er lidt tynd inden den bliver bagt?:)
    PS de ser fantastiske ud:D

    • Hej Milla,
      Det er noget tid siden jeg sidst har bagt disse cupcakes, så jeg kan desværre ikke huske hvilken konsistens dejen har. Men det lyder mærkeligt hvis den er alt for tynd…
      God fornøjelse med bagningen😉

  18. Jeps, jeg har smagt dem, for der kom en sød tidligere kollega forbi med disse fantastiske kager igår på arbejdet, og ja, de smager latterligt godt!

Skriv et svar

