Lillesøsters fødselsdagslagkage med chocolate chip lagkagebunde og hindbærmousse

Puha, sikke en lang overskrift! Ikke desto mindre følger nu en opskrift på en skøn, skøn fødselsdagslagkage, som jeg helt sikkert vil vende tilbage til mange gange fremover!

Sidste uge holdt min lillesøster sin 10-års fødselsdag, og jeg fik lov at kreere fødselsdagskagen. Min søster valgte hvordan den skulle ende med at se ud, og med god hjælp fra Pinterest blev det bestemt, at det skulle være en ugle-kage! Der skulle selvfølgelig også være lidt til de voksne, så jeg bagte en portion af verdens bedste gulerodscupcakes ved siden af.

Lagkagen består af chocolate chip lagkagebunde, en kakaobund og hindbærmousse imellem. En anden gang vil jeg bage lagkagen kun bestående af chocolate chip bunde og hindbærmousse – jeg synes ikke kakaobunden var overvældende interessant, derfor undlader jeg også opskriften her.

Kagen er betrukket med fondant efter egen opskrift – opskriften finder du her.

Chocolate chip lagkagebunde
225 g usaltet smør
200 gr Philadelphia
335 sukker
2 spsk creme fraiche
5 æg
330 gr hvedemel
2 tsk bagepulver
1 tsk vanillesukker
¼ tsk salt
120 gr mørk chokolade, hakket
60 gr hvid chokolade, hakket

Denne dej skal være rigtig god og luftig, derfor er det vigtigt at der piskes grundigt hele tiden, og særligt hver gang der er tilsat en ny ingrediens. Lad ikke dejen stå for længe inden den kommes i springform – så kan den falde sammen.

Opskriften giver 2-3 bunde i en stor springform (ø 30 cm)

  • Smør og Philadelphia piskes luftigt i en skål. Tilsæt sukker og pisk.
  • Creme fraiche tilsættes og der piskes.
  • Tilsæt æggene et ad gangen, husk at piske grundigt mellem hvert æg.
  • I en anden skål blandes mel, bagepulver, vanillesukker og salt.
  • Melblandingen blandes i dejen.
  • Chokoladestykkerne vendes forsigtigt i dejen.
  • Hæld dejen i en smurt form og bag på nederste rille i ovnen ved 175 °C i 60-70 min (afhængig af formens størrelse)

Hindbærmousse
6 dl piskefløde, pisket til flødeskum.
200 gr flormelis
4 blade husblas
2 tsk citronsaft
300 gr hindbær

  • Bær, flormelis og citron koges op i en gryde og tages af varmen.
  • Blend blandingen glat.
  • Læg husblas i blød i koldt vand i fem minutter, vrid vandet af og smelt det derefter i bærsaucen der ikke må være alt for afkølet.
  • Stil det på køl indtil det er koldt nok til den piskede fløde kan vendes i – husk at hindbærsaucen ikke må nå at stive! Flødeskummet må gerne være ganske tykt pisket – når det blandes med bærsaucen fortyndes det en del.


bloglovin

39 thoughts on “Lillesøsters fødselsdagslagkage med chocolate chip lagkagebunde og hindbærmousse

    • Tak, Hanne 🙂 Ja det var med vilje i den forstand, at idéerne kom undervejs i pyntefasen – jeg er meget dårlig til at se det for mig på forhånd, så det hele kreeres spontant undervejs 😉

    • Tak tak søde Nana 🙂 Fik desværre ikke selv smagt den da jeg skulle videre på arbejde efter den var færdigkreeret 😦 Men rygterne siger den smagte helt fantastisk…

      • Tænk engang… Det tror jeg ikke, jeg ville kunne holde ud. Men okay, måske ville jeg heller ikke kunne holde ud at skære i de fine ugler, så…

  1. flot kage…………..har du selv lavet figurene eller er det fra udstikkere ? hvor har du evt. købt dem ?

  2. Absolut vidunderlig! Hvad brugte du egentlig til at smøre op med? Jeg er altid desperat efter alternativer til smørcreme 🙂 På billedet ligner det også noget hindbær-agtigt creme!

    Helt i gennem fantastisk blog du har – havde debut på oreo-cupcakes i går (lad mig bare sige jeg fik ikke lavet nok…)
    /A

    • Hej Astrid,
      Tusind tak for de søde ord! Jeg er glad for at det gik godt med Oreo-cupcakes’ne 🙂
      Til fødselsdagskagen brugte jeg samme hindbærmousse som er imellem lagene, til at smøre op med – det fungerede perfekt! Det havde ikke samme konsistens som smørcreme, og var derfor ikke ligeså handy at arbejde med, men resultatet blev godt 🙂

  3. hej. Super flot kage. Hvordan fik du den fine turkise farve på fondanten?
    Hilsen Line

  4. Hej! Elsker din side! Dine kager ser simpelthen fantastiske ud og har da prøvet nogle stykker af dem. Og må sige de, at de også smager fantastisk. Men må lige høre. Jeg er i gang med lagkagen du lavede til din søsters fødselsdag. Men lagkagebundene bages de i én springform hvor de derefter skæres over, eller hvad har du gjort der? 🙂
    Mange glade hilsner Freja

    • Hej Freja,
      Hvor er det bare nogle dejlige ting du skriver, er glad for at du kan lide min lille bageblog 🙂
      Du har nemlig fuldstændig ret – jeg bager lagkagebundene som én stor kage i én springform, og så skærer jeg dem derefter over i to halve lag eller måske endda hele tre bunde hvis kagen er blevet høj nok til det;)
      God fornøjelse med bagningen 🙂

  5. tak for den dejlige kae søs!
    selvom min fødselsdag var for noget tid siden…
    mig og mine venne elskede den kunne du ikke lave den igen!?!?!

    kh jose

  6. Pingback: studenter/fødselsdagskage med friske jordbær og jordbærmousse « La Nourriture

  7. Hej… Jeg ville gerne lave den til min fødselsdag… Håber jeg får 3 bunde ud af hver potion. Eller er der noget jeg kan gøre? hvor meget creme er der i portionen? er der både til lagene ml bundene og til at smøre op med?

    Glæder mig til at lave den 🙂

    • Hej Louise.
      Hvis du er nervøs for ikke at få tre bunde ud af opskriften kan du evt prøve at doble op på portionen?
      Der skulle gerne være nok mousse til både mellem lagene og til at smøre op med 🙂
      God fornøjelse med bagningen!

  8. Tak for udførlig fremgangsmåde 🙂 Det er første gang jeg har kastet mig ud i en kage af denne slags, men nu står den færdig og vi glæder os til at sætte tænderne i den senere (især Laurits og Viola der har bestilt kagen til deres 3 års fødselsdag som skal holdes i dag ;-)). Jeg er meget grøn i det med at pynte kager og jeg har lige et spørgsmål:Hvordan fæstner man figurerne til resten af fondanten? Jeg har bare lagt dem på, men næste gang vil jeg nok foretrække at de klistrer til underlaget 😉 Nu vil jeg kaste mig over brownies med cookiedough (FANTASTISKE opskrifter du deler ud af!). God søndag, mvh Maria

    • Hej Maria,
      Mange tak for din søde besked! Hvor er jeg vare glad for, at du har kunnet bruge min opskrift!
      Jeg tror der er smartere måder at gøre det på, men jeg fæstnede figurerne med enten lidt vand på bagsiden eller en lille klat overskydende smørcreme.
      Stort tillykke til Laurits og Viola med deres store dag!
      Ha’ en rigtig dejlig søndag 🙂

  9. Sikke hvor ser den bare lækker ud, den må jeg prøve at bage. Men skal lige høre, så vidt jeg kan tyde ud fra opskriften, så er det Chocolate chip lagkagebunde med hindbærmouse, men synes jeg kan spore noget mørkt mellem hindbærmouse, så nu spørg jeg dumt, hvad er det???
    Glæder mig til at afprøve en masse af de lækre opskrifter;-)
    Mvh

    Camilla

    • Hej Camilla,
      Tusind tak for din søde kommentar! 😉
      Det er rigtigt spottet! Som jeg skriver i opskriften er det kakaobunde, som ikke blev særligt gode, så jeg har undladt opskriften på bloggen.
      Bedste hilsner herfra

  10. Hejsa!

    Efter at have studeret din blog nøje, fandt jeg frem til at lave denne lækre kage til min fødselsdag 🙂
    Men jeg har et spørgsmål – får gæster lørdag kl. 14. Kan jeg lave moussen dagen før? Altså, piske flødeskum i også sætte den på køl, så jeg kan samle kagen dagen efter? Er nervøs for om jeg kan nå at køle moussen af, få den til at stivne og samle kagen?

    Beklager alle spørgsmålene 🙂

    • Hej Christine,
      Det er også en rigtig god fødselsdagslagkage – så det er en mega god idé at lave på din fødselsdag synes jeg 😉
      Du kan sagtens lave moussen dagen før. Faktisk vil jeg anbefale dig at lave hele kagen dagen før. Kagen smager klart bedst, hvis den samles dagen før – så kan bundene nemlig nå at suge lidt fugt til sig fra moussen. På selve dagen hvor kagen skal serveres kan du så pynte kagen.
      Rigtig god fornøjelse 🙂

  11. Fantastisk blog! Skal lave fødselsdagskage til min veninde på mandag, og ville prøve denne sindsyge opskrift, men overvejede lidt om man kunne erstatte fondanten med en cream-cheese frosting? Eller bliver det for tungt?

  12. skal lige høre, kan man fryse bundene ned? Vil nemlig bruge dem til en bryllupskage..
    Mvh

    Camilla

    • Hej Camilla.
      Jeg har ikke erfaring med at fryse disse bunde, så jeg kan desværre ikke guide dig i denne sag. Giv det et forsøg, og meld endelig tilbage hvordan det gik 🙂
      Rigtig god bagning!

  13. Hej. Sikke en fantastisk blog du har. Har bagt flere af dine dejlige opskrifter:-) med stor succes. Mener og ha set et billede af en metalform hvor man kunne dele lagkagebunde? Hvis jeg husker rigtigt hvor er den så fra ?

    Vh Nicole

    • Tusind tak, Nicole 🙂
      Metalformen til at skære lagkagebunde er købt i Metro i København 🙂 Jeg ved desværre ikke hvad den “hedder”, så kan ikke hjælpe meget med en googlesøgning, men jeg ved at den også kan købes på nettet rundt omkring.
      De bedste hilsner herfra

  14. Tak for det hurtige svar. Har hele aftenen Googlet som en gal og ikke fundet et sted hvor den kan købes.. Må lede videre 🙂

  15. Hej
    Tror du man vil kunne lave kagen komplet med fondant og det hele og fryse den ned? Så den evt. Bare kan tages op og tø op i køleskab 12 timer før brug. har læst mig til at fondant kager godt kan fryses. Er dog i tvivl i forhold til at der på denne er hindbær creme udenpå…ved godt du ikke har prøvet du, men hvad tænker du.

    • Hej Camilla,
      Jeg vil bestemt ikke anbefale dig at fryse hele kagen med fondant og det hele. Jeg kan ikke helt huske det, men jeg mener at have læst et sted at syre i frugtmousser opløser fondant, og derfor vil hindbærmoussen nok ikke være et godt match med fondanten i en fryser. Du kan sagtens fryse fondant, men det er når fondanten er pakket i lufttæt indpakning for sig selv.
      De bedste hilsner herfra

  16. Den ser virkelig lækker ud!
    Jeg overvejer at lave den til min nieces barnedåb, og har lige et par spørgsmål.
    Det ser ret flot ud med cacaobunden i midten, men du siger den ikke er god – kan man erstatte den med noget andet?
    og du skriver noget om bryllupskagen – kan man bruge cheesecreamfrosting fra bryllupskagen til denne her kage, også?

    • Hej Rakel,

      Det lyder dejligt at du har lyst til at bage denne lækre kage!
      I stedet for kakaobunden kan du jo bare lave dobbelt op af den anden bund? Eller google en opskrift på almindelige lagkagebunde. Jeg har vist også en del opskrifter på kagebunde herinde på bloggen – tak et kig i mit opskriftsindex 😉
      Du kan selvfølgelig bruge lige den frosting du har lyst til – også cream cheese-frostingen.

  17. Hej
    Jeg havde tænkt mig at lave denne lækre kage til min fødselsdag, der kommer 12 gæster og vil høre om en kage var nok eller om man skal lave to kager?

    • Hej Stephanie,
      Det er svært at sige hvor mange personer kagen er til, da det jo kommer an på hvor store stykker man skærer 😉 Måske kan du bedre visualisere det hvis du har springformen foran dig 🙂
      God fornøjelse med kagen

Skriv et svar

