Banancupcakes med chokoladestykker og mmm…..

Solen skinner på Islands Brygge – og dagen har både budt på gåtur i det gode vejr og familiebesøg. Derfor skulle der selvfølgelig bages cupcakes, og godt inspireret af det dejlige vejr endte cupcakes’ne med at udforme sig til en hel blomsterhave i skønne farver.

Opskriften kommer fra Hummingbird Bakery’s Cookbook, jeg har dog ændret lidt i opskriften og for det første tilsat små chokoladestykker, og for det andet har jeg brugt cream cheese frosting i stedet for chokoladefrosting (som jeg synes kan blive for sødt). I den originale opskrift skal man bruge caster sugar, men det har jeg skiftet ud med rørsukker.

Ingredienser (ca. 12 stk)
120 gr hvedemel
140 gr rørsukker
1 spsk bagepulver
1 tsk stødt kanel
1 tsk stødt ingefær
1 knivspids salt
80 gr usaltet smør, rumtemperatur
120 mL mælk
2 æg
120 gr banan (vægt uden skræl)
ca. 60 gr mørk chokolade, hakket

  • Tænd ovnen på 170 °C.
  • Bland mel, sukker, bagepulver, kanel, ingefær, salt og smør i en skål.
  • Tilsæt langsomt mælk under omrøring indtil dejen har en fin og ensartet konsistens.
  • Tilsæt æggene og rør.
  • Mos bananerne og rør dem i dejen. Rør den hakkede chokolade i dejen.
  • Fordel dejen i muffinsforme (fyld kun 2/3 op) og bag dem i ovnen i ca. 20 minutter.
  • Når kagerne er færdigbagt stilles de til afkøling før frostingen kommes på.

Cream cheese frosting (til ca. 12 cupcakes)
300 gr flormelis
50 gr usaltet smør, rumtemperatur
125 gr cream cheese, køleskabskoldt

  • Rør flormelis og smør sammen så godt som muligt, tilsæt cream cheese under omrøring.
  • Rør ved høj hastighed i ca. 5 minutter så frostingen bliver let og fluffy.

bloglovin

34 thoughts on “Banancupcakes med chokoladestykker og mmm…..

    • Hej Mette.
      Du har sikkert allerede set, at jeg har svaret dig på fb, men du får lige svaret her også: Jeg har brugt en størrelse 60 på disse billeder hvor blomsterne har små blade, og på det øverste billede er der en orange blomst øverst til venstre hvor blomsterbladene er lidt større – der er brugt tip nr. 104.
      Håber det kunne hjælpe 🙂

  1. waw, sikke nogle lækre cupcakes! Man kan da ikke andet end at blive i forårshumør af dem. Smagte de lige så godt som de så ud?

    • Ih tak for de søde ord, Sine! Jeg kan love dig at de smagte godt, super lækre og svampede med et godt hint af banan, og så udgør chokoladestykkerne selvfølgelig prikken over i’et 😉

  2. Hej!

    De er simpelthen så utroligt smukke de her kager!
    Bruger du et bestemt mærke i smør og flødeost? Jeg synes nemlig ofte at jeg ender med en frosting der er for blød til at holde formen, når man f.eks. skal tylle roser på cupcakes.

    Mvh. Helle

    • Hej Helle 🙂
      Tusind tak for de søde ord, jeg bliver så glad 🙂
      Det er forskelligt hvad jeg køber – jeg køber for det meste det billigste… Usaltet smør køber jeg af mærket Thise eller Lurpak, og flødeost er meget forskelligt. Jeg har oplevet en enkelt gang, at frostingen blev super blød selvom jeg gjorde som jeg ellers plejer med opskriften, den gang havde jeg vist købt en discount-flødeost. Så for det meste har jeg siden da holdt mig til Philadelphia, der går det aldrig galt. Men jeg har også ofte brugt andre mærker hvor det er gået fantastisk godt, så det kan være det bare havde en for høj temperatur dengang det gik galt…

  3. Nu står der 48 muffins på mit køkkenbord, jeg håber der er kolleger der bliver glade senere i dag ;o))

  4. Pingback: Trutteluuuut: Vinder af DM i cupcakes 2012 |

  5. Pingback: ZitaZoo

  6. Pingback: Blog-tip // Copenhagencakes

  7. Pingback: Highlights fra cupcakes- og muffinsutfordringen

  8. Pingback: Christmas

  9. Hej. Har lige opdaget din blog. Hold da op, hvor ser det hele lækkert ud. Bager selv en hel del, især cupcakes. Ville rigtig gerne, hvis du kunne lægge en video ud, hvor du viser de smukke blomster på disse cupcakes, for de er da bare smukke. Mange hilsner Pia

  10. ej…sikke nogle smukke cupcakes 🙂 De skal helt sikkert afprøves. I dag har jeg brugt din opskrift på cream cheese frosting, men den blev desværre for blød til at pynte kagen med. Jeg havde brugt phildadeliphia ost og kærgården. Jeg havde pisket den helt stiv, og havde stillet den på køl i ca ½ time før jeg tog den i brug.Har du nogle tips til hvordan det kan undgås? Hjælp…

    • Mange tak 🙂
      Det lyder besynderligt med frostingen, rigtig ærgerligt! Jeg ved desværre ikke hvad du kan have gjort galt. Det er bare om at prøve igen 😉

  11. Jeg er helt vild med disse – og din blog selvfølgelig!
    Hvordan har du fået frostingen så nuanceret i farverne? Her tænker jeg specielt på den pink/orange. Har du blandet to forskellige farver eller? 🙂

  12. Jeg er helt vild med disse – og din blog selvfølgelig!
    Hvordan har du fået frostingen så nuanceret i farverne? Her tænker jeg specielt på den pink/orange/gule-ish. Har du blandet to forskellige farver eller? 🙂

  13. Vi fik en forsmag på forår i eftermiddags. Tusind tak fordi du vil dele opskriften med os. Min datter på 8 var ellevild med at prøve frostingen. Vi kom lidt lime i frosting og det smagte også fortrinligt.

    • Hej Yin,
      Tusind tusind tak for din kommentar! Jeg bliver så glad når jeg læser at der er nogen derude som har haft glæde af mine opskrifter 🙂
      Det lyder også super lækkert med lime i frostingen – det må jeg prøve en dag 🙂

  14. Pingback: Cupcakes // Hjemme-bage-kage-dag :) | VoresStjerner blog

Skriv et svar

