Må man byde på lidt koldskål med citron og vanilje?

På det seneste har bloggen taget en heftig “nu-må-det-godt-snart-blive-sommer”-drejning. Og i dag er ingen undtagelse – derfor står der hjemmelavet koldskål på programmet!

Jeg går stærkt ind for hjemmelavet koldskål! Det tager sådan cirka et halvt øjeblik at bikse en koldskål sammen, og så smager det bare SÅ meget bedre end de færdigkøbte.
Egentlig bør kammerjunkerne også være hjemmelavede, men min nuværende status som “ovnløs” blogger har gjort, at jeg måttet ty til de købte, æv…

Ingredienser (ca. 4 portioner)
6 past. æggeblommer
6 spsk sukker
Kornene fra 1 vaniljestang
1 L kærnemælk
2 spsk citronsaft

  • Pisk æggeblommerne i en skål med sukker og vaniljekorn indtil massen bliver tyk og sukkeret er rørt helt ud.
  • Tilsæt kærnemælk under piskning og smag til med citronsaft.
  • Serveres med kammerjunkere og/eller min all-time favorite: Friske jordbær!

Det var simpelthen det – min korteste opskrift til dato!
Hvis du synes koldskålen bliver for tynd kan du, næste gang du laver den, erstatte noget af kærnemælken med A38 eller ymer.

Tip: Smid ikke vaniljestangen ud efter du har fjernet kornene! Stangen kan smides med i skålen med koldskål hvis det ikke skal serveres med det samme – hvis det får lov at stå lidt på køl trækkes den gode vaniljesmag ud af stangen, det kan virkelig smages!
Hvis koldskålen skal serveres med det samme er der ikke grund til at smide vaniljestangen med i skålen, du kan i stedet lægge vaniljestangen i en skål med sukker – så får du hjemmelavet vaniljesukker ❤

OBS: Husk at deltage i min giveaway med sommerpræmier fra Rice.

bloglovin

5 thoughts on “Må man byde på lidt koldskål med citron og vanilje?

  1. JA TAK! Faktisk er jeg ikke så vild med koldskål, men din citron-variant lyder saksusme lækker! Den må afprøves! 🙂

Skriv et svar

