Biscotti til kaffen (og til alt andet…)

Kært barn har mange navne; biscotti, cantuccini, italienske mandelsmåkager og jeg ved snart ikke hvad. Hos mig hedder de biscotti, sådan kender jeg dem bedst, og det bliver de ved med at hedde i min verden ; )

Har man sagt biscotti, så må man også sige kaffe. Og så snart der er kaffe på bordet, så er jeg glad. Der skal ikke meget mere til for at redde min dag.

Disse biscotti (biscotti’er, biscotties?) er lækre og knasende sprøde, med dejlig smag af mandler og et svagt hint af appelsin. Præcis som de skal være.
Hvis du er i et experimental mood, så prøv at lege lidt med at skifte ingredienserne ud – prøv f.eks. med citron- eller limeskal i stedet for appelsinskal, pistacienødder i stedet for mandler…. Mulighederne er uendelige!

Biscotti er nemt at bage og kræver kun et minimum af ingredienser ud over køkkenets basislager – så kom i gang, better sooner than later!

Ingredienser (ca. 60-70 stk)
Revet skal af 1 appelsin
2 æg
150 gr sukker
50 gr blødt smør
Kornene fra 1/2 vanillestang
300 gr hvedemel
1 tsk bagepulver
1/4 tsk fint salt
150 gr mandler
1 æg til pensling

  • Rist mandlerne i 10 minutter ved 200 °C. Pas på de ikke får for meget.
  • Pisk æg sammen med sukker, smør, appelsinskal og vanillekornene. Pisk indtil sukkeret er opløst og massen har en fin og ensartet konsistens.
  • Bland mel, bagepulver og salt i en skål.
  • Bland melblandingen sammen med æggeblandingen, det kan være fingrene skal tages i brug til æltning…
  • Hvis du har lyst kan du hakke mandlerne groft (meget groft!), ellers kan de nu fint blandes hele i dejen (det har jeg gjort).
  • Del dejen i tre lige store dele (vej evt. efter så de er lige store). Rul hver del til en pølse på et let melet bord. Pølserne skal have samme længde som din bradepande. Det er vigtigt at pølsen er lige tyk over det hele, så den bliver bagt jævnt.
  • Pres pølserne let flade og pensl med et sammenpisket æg.
  • Bag dem i ovnen ved 175 °C i ca. 30 minutter (alle ovne er forskellige, så husk at minuttallet kan variere).
  • Tag dem ud og lad dem afkøle et par minutter, skær dem derefter på skrå i små stykker så brede som du ønsker dem.
  • Læg dem på bagepladen med lidt afstand imellem hinanden så de kan blive bagt på alle flader. Bag dem ca. 15 minutter eller indtil de er gyldne.

Server med en dampende varm kop kaffe.

Mmmmm…….

bloglovin

4 thoughts on “Biscotti til kaffen (og til alt andet…)

  1. Hvor er det nogle flotte billeder, og hvor lyder det som nogle lækre biscotti’s. Jeg tror jeg skal prøve at bage dem, og give en omgang til min mor (for det er liiige den type af kager hun elsker).

  2. Skønne kager 😉 har aldrig prøvet med appelsinskal.. Jeg bruger altid citronskal, nå, det må jeg da prøve næste gang.
    Go’ weekend 🙂

  3. Super fine kager, de skal testes her til jul.
    Hvor lang tid vil disse ca. kunne holde sig?

  4. Har lige været en tur over sundet, og der fik vi de bedste biscotti med safran og mandler, det er altså ret perfekt til en kop the. Men mon ikke det blot er samme opskrift og skifte appelsin ud med safran ? nogen gode forslag til anden krydning eller smag der vil passe sammen med safran ? kh pernille

Skriv et svar

