De lækreste chokoladecupcakes med hindbærfrosting

Disse cupcakes blev jeg bedt om at bage i forbindelse med en fødselsdagsfest. Jeg havde ikke selv overvejet at kombinere chokoladecupcakes med hindbærfrosting før fødselaren ønskede det – så jeg gik i tænkeboks og undersøgte maaaange forskellige opskrifter både danske og amerikanske, i bagebøger og på nettet.
Opskriften på chokoladecupcakes’ne kommer fra min nye yndlingsbog The Hummingbird Bakery Cookbook, som jeg var så heldig at få juleaften. Jeg har dog ændret lidt i opskriften (tilføjet hakket chokolade) og synes det er blevet rigtig godt sådan!

Hindbærfrostingen er en udfordring der kræver tålmodighed! Det er selvfølgelig muligt at lave den sædvanlige creamcheese-frosting (opskrift her) hvor man blander hindbær i, men da hindbærrene indeholder meget væde går frostingen hen og bliver meget flydende. Derfor er den bedste måde, at få en god og fast hindbærfrosting på, at give sig i kast med en frosting baseret på æggehvider der er pisket stive med sukker.

12 chokoladecupcakes
100 gr hvedemel
20 gr kakaopulver
140 gr rørsukker
1,5 tsk bagepulver
En knivspids salt
40 gr usaltet smør, skal være blødt
1,2 dl mælk
1 æg
0,25 tsk vanille ekstrakt
60 gr mørk chokolade, hakket

Hindbærfrosting
1,5 past. æggehvider
50 gr sukker
110 gr usaltet smør, meget blødt
1 tsk vanillesukker
40 gr hindbær

  • Forvarm ovnen på 170 °C.
  • Bland mel, kakaopulver, rørsukker, bagepulver, salt og smør i en skål. Pisk det så det blandes så godt som muligt og konsistensen bliver “sandet”.
  • I en anden skål piskes æg, mælk og vanille ekstrakt.
  • Hæld halvdelen af æggeblandingen i skålen med mel mens der piskes ved høj hastighed. Fortsæt piskningen indtil massen har en glat og ensartet konsistens.
  • Resten af æggeblandingen hældes i mens der piskes ved lav hastighed. Tilsæt den hakkede chokolade og rør det godt ind i dejen.
  • Sæt papirsforme i en muffinsform og fyld dem ¾ op.
  • Bag cupcakes’ne i ca. 20-25 minutter og lad dem derefter afkøle på en rist.
  • Til frostingen piskes æggehvider og sukker i en skål over et vandbad til alt sukker er opløst.
  • Tag skålen af vandbadet og pisk videre indtil æggeblandingen er kold og stiv. Det er meget vigtigt, at blandingen er blevet så kold som muligt.
  • I en anden skål piskes smør og vanille indtil det er helt blødt.
  • Bland én spiseske af den stive æggeblanding i smørblandingen mens du pisker ved lav hastighed. Fortsæt med én spiseske æggehvider ad gangen indtil det hele er blandet sammen. Hvis æggehvideblandingen ikke er helt kold kan det ske, at smørret smelter når det blandes sammen, og så bliver blandingen flydende. Det må ikke ske!
  • Vend de mosede hindbær i.
    Det kan hænde, at frostingen på dette stadie skiller. Det er fordi hindbærrene og smør/æggeblandingen har forskellige temperaturer. Så hvis du bare fortsætter med at piske (i laaang tid) vil det efterhånden få samme temperatur.
  • Så er der kun tilbage at dekorere kagerne og sprede glæde hos venner og bekendte med dine smukke cupcakes!


44 thoughts on “De lækreste chokoladecupcakes med hindbærfrosting

    • Mami, gid der var flere tilbage men de skulle desværre allesammen afsted til en fødselsdag i går! Så må du bare bage med Jose og Laura, det ville de elske 🙂

    • Ja kärlighed skal der til, ikke sandt 😉
      Næste gang du skal bage, så i stedet for den traditionelle bradepandechokoladekage, så er det bare om at komme i gang med nogle cupcakes!

      • Bradepandechokoladekage? Hehe… Det bager jeg skam heller ikke :-/ Sidst blev det til ingefærsmåkager, ølkage og en spændende vegansk kage… Og en kreativ ludovinderkage. Har ikke bagt så meget de sidste par år, fordi min ovn har været en rigtig æv-ovn, men nu har jeg købt en ny, så mon ikke der snart kommer nye kager i ovnen?

      • Hehe det var også bare det første jeg kom til at tænke på når nu jeg skulle finde på modsætningen til en cupcake 😉 Kan godt forestille mig der bliver bagt kreative kager i dit hjem efter jeg har set dine lækre opskrifter – vi fik forresten rødbedesalat og broccolihalløj efter din opskrift forleden, mums!

      • Nej hvor godt! Håber de smagte 🙂
        Tja… Er i hvert fald blevet lidt træt af normal chokoladekage og den slags… Men dine cupcakes må jeg snart prøve at lave – det bliver vis lidt en udfordring med den frosting!

  1. Lækre billeder af lækre kager:-) Må helt klart give mig i kast med opskriften- vildt inspirerende. Bliver min debut med frosting… Kryds fingre!

    Knus

    • Tak Kathrine:-)
      Krydser fingre for at det nok skal gå godt! Men husk, at denne frosting, baseret på stive æggehvider, er en hel del sværere at få til at lykkes end den almindelige creamcheese frosting, så var meget forsigtig med fremgangsmåden 😉

  2. Pingback: Cupcake-date: Gulerodscupcakes og cupcakes med Toms Skildpadder | copenhagencakes

  3. Tak for en dejlig opskrift:-). Da jeg skulle lave frosting skilte den da jeg puttede hindbær i. Jeg piskede og piskede i meget lang tid uden at der skete noget. Så satte jeg blandingen over vandbad og vupti, så skilte den ikke mere…så blot et tip hvis frostingen skiller.

  4. Jeg har aldrig prøvet at lave creamcheese frosting???
    Men jeg syndes den på smør kun har en tendens til at blive kvalm…
    Bliver denne ikke det og hvordan er det med creamcheese?

    • Jeg laver heller aldrig ren smør-frosting, det bliver – som du siger – meget kvalmt. Derfor er creamcheese frosting et rigtig godt alternativ. Denne frosting er lavet på æggehvider, og ikke creamcheese, og den er rigtig god – men svær at få til at lykkes.

  5. Nu har jeg netop puttet min frosting på de lækre kager og min frosting er lidt bleg… hvordan får du din til at blive så lækker lyserød?

    Ps. Jeg har lige prøvesmagt og de er fantastiske (også selvom de er lidt “dansk sommer-blege”)

    • Hej Ditte,
      Hvis hindbærrene ikke i sig selv giver nok farve så kan der suppleres op med lidt farve – jeg kan ikke huske om det er det, jeg selv har gjort, men det kan meget vel være tilfældet. Pas på med frugtfarve – det er for flydende og kan ødelægge konsistensen. Så hvis du ligger inde med noget icing color (dansk: pastafarve) er det klart at foretrække.
      God fornøjelse 😉

  6. Jeg skal lave disse lækre cupcakes i morgen og eftersom jeg får lidt travlt i morgen, ville jeg lige høre om du har erfaring med at lave frostingen dagen før ? Eller om de piskede æggehvider klasker sammen og det bliver noget tyndt sjask ? 🙂

    Glæder mig til at sætte tænderne i disse skønne kager i morgen.

    • Hej Charlotte,
      Det glæder mig at du har lyst til at bage disse skønne cupcakes:)
      Jeg har desværre ikke nogen erfaring med at lave denne type frosting på forhånd. Jeg ved at almindelig creamcheese-frosting sagtens kan laves dagen før, men det hjælper selvfølgelig ikke meget i dette tilfælde. Det er i forvejen en meget tricky frosting der er svær at få til at lykkes, så jeg vil anbefale ikke at tage chancen med at lave det en dag i forvejen – ville være så synd hvis det klaskede sammen!
      God fornøjelse 🙂

      • Tak for hurtigt svar 🙂 Jeg må vel bare stå op der før i morgen så 😛 . Hvor lang tid går det fra du laver frostingen til du bruger den? Kan den stå et par timer ?

      • Jeg kom lige til at tænke på, at du jo måske i stedet kan lave en alm. creamcheesefrosting og så tilføje frysetørrede hindbær. Det kan nemlig godt laves en dag i forvejen. Opskriften findes her: https://copenhagencakes.wordpress.com/2011/12/16/verdens-bedste-gulerodscupcakes-nu-i-100-julestemning/
        Da frysetørrede hindbær ikke indeholder væde vil de ikke få creamcheesefrostingen til at blive for våd. Men det kræver selvfølgelig at du ligger inde med frysetørrede hindbær – ellers kan du stadig nå ud at handle 😉

  7. Tak for svar.. endnu en gang 😀 !! Jeg har overvejet en alm. creamecheese frosting men synes det er sjovere at prøve noget nyt – og har ikke prøvet en frosting med æggehvider, så jeg holder mig til din opskrift – og så må det briste eller bære 🙂

    Dejligt med lidt supervision ! Ha en fantastisk weekend 🙂

    • Hej Andrea 🙂
      Jeg tror sagtens du kan bruge frosne hindbær. Jeg har ikke selv prøvet det, men jeg vil tro det er bedst hvis du tør dem op først og hælder den optøede væske fra – så kommer der ikke for meget væske i frostingen. Giv derefter bærrene et hurtigt opkog.
      God bagning 🙂

      • Mange tak for det hurtige svar! 🙂 Kagerne er vildt lækre – men min frosting skiller, og er helt grynet? Hjælp!!!

      • Det er også en super vanskelig frosting at lave. Jeg måtte selv prøve to gange for det lykkedes. Læs evt de ændre kommentarer. Nogle gange hjælper det at blive ved med at piske. Andre gange er man desværre nødt til at starte forfra 😦

  8. Fik reddet frostingen ved at blande et par skefulde piskefløde i, og så piske med håndkraft 🙂 Det kan være et godt tip, hvis den skiller!

    • Hej Victoria. Vanilje ekstrakt er, som navnet antyder, en koncentreret væske lavet på ægte vanilje, i modsætning til vanilje essens, der er noget kunstigt stads. Prøv at Google det.

  9. Pingback: Små cupcakes med chokolade og hindbær | Sidsel og Lasse

  10. Hej!
    Skal lave muffins/cupcakes til hele kontoret, da jeg fylder 40 år. Havde tænkt mig at lave gulerodsmuffins (har lavet fondantgulerødder) og disse chokoladecupcakes med frosting iblandet frysetørret hindbær. Og nu kommer vi til mit spørgsmål, har intet vanilleekstrat, ved ikke hvor det kan købes og jeg har prøvet at google det, uden at bliver klogere. Kan jeg mon bruge vanillesukker? Og i så fald ved du hvor meget?
    Fik anbefalet din hjemmeside af en kollega, som havde bagt dine oreocupcakes og var vildt imponeret. Indtil videre har jeg kun kigget, men på torsdag bliver det store bagedag (2×48 muffins/cupcakes).
    Hilsen Pia R.

  11. Hej igen.
    Efter noget søgning, fandt jeg vanilieekstrat i Føtex i Ringsted. Kagerne blev et kæmpe hit og frostning iblandet frysetørret hindbær smagte himmelsk….. Mange af mine kollegaer spiste 3-4 stk. Og da havde de lige spist morgenmad. Afleverede nogle muffins/cupcakes til min mekanikker, da bilen blev afhentet fra service, og de mente at bilen snart skulle til service igen……
    Idag kommer familien til boller og kager, så jeg håber de bliver ligeså henryktet, som alle de andre der har smagt kagerne.
    Så tak for nogle gode og nemme opskrifter, som vitterligt har vakt begejstring og henrykkelse.
    Med venlig hilsen

    Pia

  12. Hej jeg har tænkt mig at prøve at lave disse til min datters fødselsdag. Har aldrig lavet cupcakes så prøver at lave den nemme udgave med den creemcheese frosting der omtales. vil lige høre om det frysetørrede hindbær giver smag, eller hvad gør det ved frostingen? Vh anja

  13. Pingback: Chokolade & hindbær | marholt blog

  14. Hej 🙂
    Det er en super fantastisk hjemmeside. Har haft stor glæde af at bage dine utrolige lækre kager og cupcakes 😀
    Et spørgsmål i forhold til denne frostning: kan man bruge jordbær? Og hvis de skal moses, er det så i blendern el med en gaffel? Og skal mam tage væden fra eller blande det i æggehviden?
    På forhånd tak for dit svar!
    Lad de gode opskrifter komme!

Skriv et svar

