Breakfast bars – morgenmad on the go!

Når man sidder i en trist læsesal sammen med hundrede andre humørforladte studerende der for længst har sagt farvel til livet må man få det bedste ud af det, man kan. Noget af det, der gør mig glad på sådan et trist øjeblik er blandt andet, at min eksamenslæsning ikke involverer den bog, der ligger fremme på en andens studieplads, der viser grafer og formler akkompagneret af en high-tech lommeregner ved siden af. Åh din stakkels ingeniør/matematik/fysik-studerende, godt jeg ikke er dig!

Desuden er det über vigtigt at være tanket helt op på snack- og kaffefronten! Gulerødder er bandlyst i en læsesal! Det er en uskreven regel, og jeg forstår ikke folk, der stadig ikke har fanget det. Nej, det larmer ikke mindre af, at du tygger langsomt.

I kan derfor forstå, hvor perfekt disse Breakfast Bars er – de udgør et helt måltid i sig selv (selvfølgelig afhængig af størrelsen). Det er perfekt for sådan én som mig, der konsekvent ikke er sulten om morgenen inden jeg tager hjemmefra, men 10 minutter efter – når jeg har ramt destinationen (hvadenten det er skole, job eller læsesal) – skriger min mave efter mad. Den er stensikker hver gang.

Opskriften er endnu én af Nigella Lawsons pletskud. Hvor sund sådan en müsli bar lige er kan jeg ikke garantere for. Jeg fik smidt dåsen med kondenseret mælk ud inden jeg nåede at læse nærmere på indholdet – så jeg må leve i lykkelig uvidenhed.

Breakfast Bars (ca. 16 stk.)
1 dåse kondenseret mælk (397 gr)
250 gr havregryn
75 gr revet kokos
100 gr tørrede tranebær
125 gr blandede frø (fx græskarfrø, solsikkekerner og sesamfrø)
125 gr nødder (jeg blandede mandler og hasselnøddekerner, men Nigella bruger selv usaltede peanuts i sin opskrift)

  • Forvarm ovnen til 130 °C og beklæd en bageform (23×33 eller en halv bradepande) med bagepapir.
  • Varm den kondenserede mælk på en pande.
  • Bland alle ingredienserne i en skål og tilsæt den varme kondenserede mælk. Rør godt rundt til mælken har fordelt sig i blandingen.
  • Fordel blandingen i bageformen og giv derefter blandingen et pres med dine hænder så den sætter sig sammen.
  • Sæt bageformen i ovnen og bag i 1 time indtil müslien har fået en svag gyldenbrun overflade. Når blandingen er færdigbagt skal det køle af i 15 min. før du skærer 16 barer ud. Lad det derefter afkøle helt.

bloglovin

23 thoughts on “Breakfast bars – morgenmad on the go!

  1. Mums det lyder lækkert! Det må vist komme på listen med overspringshandlinger her i eksamenslæsningstiden 🙂 For jeg har det præcist ligesom dig – man skal IKKE gå ned på snacks 😀

    • Jeg kan love dig før, at det er en overspringshandling du vil sætte pris på. Og når man så har spist alle barrene, så kan overspringshandlingen snildt gentages 😉

  2. Jeg har prøvet at lave dem med hakkede saltede pistacienødder og mandler, det kan anbefales.

    Ham/hende med lommeregneren har sikkert lignende om det du har siddet med på læsesalen 😀
    Mine eksamenslæsningperioder på kemi var langt sjovere end de perioder på samfundsfag – det var langt sjovere at løse et par eksamenssæt med tal, for gav tallet noget mystisk, så kunne noget tyde på at man var kommet på vildspor, mens eksamenslæsnign på samf. var ren læsning af ufattelig mange sider.

    • Det lyder også super lækkert!
      Jeg ved det – jeg taler af bitter erfaring. Jeg var tidligere medicinstuderende, så jeg ved præcis hvordan det er at sidde med kemi/biologi/statisik med lommeregneren fremme på en trist læsesal indtil man bliver smidt hjem af pedellen kl.24. Så jeg er bare fantastisk glad for, at jeg nu har fundet mig til rette på et fantastisk studie der lige er mig. Jeg savner en gang imellem at rode med tal – har stadig lidt matematikerhjerne – men det må blive ved det;)

      • Statistik er forfærdeligt – aldrig har jeg hadet et fag så meget, det mest brugbare jeg fik med derfra var ordet femurlængde, da vores underviser var biolog som havde undersøgt om der var sammenhæng mellem længden på lårbensknogler og så menneskets højde.

        I dag er jeg mest “køkkenbordskemiker” og knap så meget rigtig kemiker.

        Efter at have kigget på billedet igen, så får jeg helt lyst til at lave Nigellas müslibarer igen.

    • Look no further! Og så er jeg sikker på at man ellers kan afvige lidt fra opskriften og blande lige hvad man har liggende i skabet af nødder/frø/korn osv 🙂

    • Jeg så det godt – på selv samme dag endda:) Men tager jeg fejl hvis jeg tror at dine er mere kage-agtige? Kan også se der er en del forskel på ingredienser, men hold da fast de ser lækre ud!

  3. Kan man skifte kondenseret mælk ud med noget andet? (må indrømme at jeg ikke ved hvad det er 😀 )
    De ser virkelig lækre ud!

    • Hej Mette! Mange tak:) Jeg tror ikke kondenseret mælk kan erstattes, det er nemlig en meget vigtig ingrediens i denne opskrift! Prøv at se her hvis du ikke ved, hvad det er. Det fås på dåse i de fleste større supermarkeder og mange grønthandlere sælger det også (i hvert fald her i Kbh).

      • Jeg kan fortælle at jeg har set dem i Kvickly og Føtex her i Odense, nogle gange er de også at finde på Nettos spotvarehylder.
        Superbest mindes jeg også at have set føre den kondencerede mælk fra Nestlé.

  4. Pingback: Øjebliksbilleder | copenhagencakes

    • Godt spørgsmål! Jeg har ikke selv prøvet at fryse dem, men mon ikke det kan lade sig gøre?! Jeg tror de kan holde sig en god uges tid – jeg har haft mine i en tætsluttende kageboks hvor de efter en uge stadig var skønne uden at have mistet konsistens eller smag.

    • God idé! 😉
      Jeg brugte en almindelig stor bageplade som jeg beklædte med bagepapir, men jeg fyldte kun halvdelen af pladen. Hvis du har en brødbageform (sådan en høj aflang der har form som et rugbrød), kan man stille den under bagepapiret på midten af bagepladen, så sikrer man at dejen ikke flyder ud (hvis du forstår hvad jeg mener). 🙂

      • Åh ikke helt! Du mener med bagsiden af formen op? Eller hvad? Er ikke helt sikker på jeg ved hvad du mener, eller hvordan det skal virke? 😦

      • Prøver at omformulere mig 😉
        Jeg brugte en bageplade, men der er kun müslibar nok til at fylde en halv plade (medmindre man bager dobbeltportion selvfølgelig), så man må forsøge at lægge en ‘barriere’ midt på bagepladen så dejen ikke flyder ud. Så det er bare om at være opfindsom med, hvad man bruger som barriere 😉

  5. Åh nu forstår jeg! Ja selvfølgelig. Så de ikke flyder ud og bliver tynde. Jamen god idé, det må jeg prøve 🙂 godt tip!!

  6. Pingback: Breakfast Bars / Müslibars V. 2.0 | copenhagencakes

  7. Pingback: Müslibar med granatæble, speltmüsli og mørk chokolade |

Skriv et svar

