Opskrift på fondant med marcipan

Nu har jeg taget mig sammen og fået skrevet opskriften på fondant ned. Opskriften her passer ca. til en 12 cm høj kage med 25 cm i diameter. Husk på, at dette er cirka-tal, da det selvfølgelig afhænger af, hvor tyndt man udruller fondanten.

Nedenunder har jeg skrevet opskriften sådan som jeg har lavet den. Men men men, der er altid plads til forbedringer. Jeg synes, at denne fondant smager meget sukker-sukkersødt! Det er selvfølgelig også fint for nogle, men for mig var det for meget. En anden gang vil jeg overveje at lave fondanten fifty/fifty med marcipan, måske giver det en bedre smag.

Fondant
15 skumfiduser
1 spsk vand
1 spsk olie
75 gr marcipan
ca. 375 gr flormelis
Evt. pastafarve
Majsmel (Maizena)

  • Kom skumfiduser, vand og olie i en skål der kommes i microovnen. Giv massen først 20 sekunder og derefter 10 sekunder ad gangen indtil skumfiduserne svulmer op og bliver helt bløde. Det er vigtigt de ikke får for meget, så hold godt øje!
  • Pisk rundt i massen til den bliver helt ensartet og blank.
  • Riv marcipan ned i massen og pisk med elpisker indtil marcipanen er “opløst” i skumfidusblandingen og massen igen er ensartet.
  • Tilsæt flormelis lidt ad gangen mens der piskes. Når massen kan samles til en klump med hænderne synes jeg det er lettest, at tage den ud på bordet og blande resten af flormelisen i mens der æltes med håndkraft.
  • Husk: Det varierer, hvor meget flormelis der skal bruges. Massen er færdig, når den ikke klistrer (for meget) længere.
  • Nu kan du duppe med lidt farve og ælte farven godt ind i massen.
  • Når massen skal rulles ud drysses der lidt Maizena på bordet og på kagerullen – så klistrer det ikke fast til bordpladen.

bloglovin

28 thoughts on “Opskrift på fondant med marcipan

  1. Pingback: Chocolate Fudge Cake + undercoverbeklædning med fondant og golf-tema! | copenhagencakes

  2. Pingback: Lillesøsters fødselsdagslagkage med chocolate chip lagkagebunde og hindbærmousse | copenhagencakes

  3. min far brugte denne fondant til min bryllupskage og det var vildt lækkert! kan helt klart anbefales som en substitut for marcipan!!

  4. Hvilken str. skumfiduser bruger du? De er jo meget forskellige i str. og jeg bor i udlandet, ved du hvor mange gram det er?

    • Hej Trine.
      Det er et rigtig godt spørgsmål du stiller, jeg kan sagtens se problematikken. Jeg bruger de skumfiduser fra Haribo der hedder ‘Chamallows’. Jeg har desværre ikke nogle hjemme lige nu, så kan hverken måle eller veje. Prøv at lave en Google billed-søgning, det skulle give et meget godt indtryk af størrelsen 🙂

  5. Hej igen. Tak for svar;o). Jeg proevede at lave fondanten i weekenden, men jeg bor i udlandet og kunne kun finde lyseroede marshmallows, hvilket vil sige at fondanten blev lyseroed! Den smagte dog rigtig godt saa tak for en god opskrift. Jeg har dog lige endnu et spoergsmaal… Bliver fondanten helt hvid (hvis man bruger hvide marshmallows) selvom der er marcipan i? Paa forhaand mange tak. Mvh. Tine

    • Hej igen Tine, er glad for at det lykkedes for dig 🙂
      Når man blander marcipan i fondanten bliver fondanten uundgåeligt lidt mere råhvid i det. Men hvis du vil have en helt kridhvid fondant kan marcipan sagtens udelades 🙂

      • Jeg har nogle gange blandet mandel essens i den færdige fondant, det gir smagen af marcipan + overskygger den voldsom søde sukkersmag.. Og så beholder fondanten sin fine hvide farve 🙂

  6. Et rigtigt dumt spørgsmål – kan man tilsætte farven inden man kommer flormelis i? Ved godt at man så ikke kan regne med at farven holder, men jeg er virkelig ikke god til at blande farve i færdigmassen.

    Hilsen en stor fan af din blog

    • Kære Pernille.
      Der findes ingen dumme spørgsmål! Jeg er sikker på at du sagtens kan blande farven i når som helst undervejs i processen – giv det et forsøg;)
      Kram herfra

    • Hej Marie,
      Det er egentligt ikke så vigtigt hvilken olie man bruger. Hvis man skal gå helt i petitesser, så er det nok bedst med en smagsneutral olie, men brug bare hvad du har i skabet 😉

  7. Hej
    Har netop brugt opskriften og den fungerede rigtig fint.
    Jeg brugte 30 skumfiduser sammen med 200 gr marcipan og en smule mandel-essens. Jeg synes at det gav en fin smag af marcipan og slet ikke den ekstremt sukkersøde smag som ren MMF gerne har.
    Jeg vil helt sikkert bruge opskriften igen 🙂

  8. Hi! Sorry for writing in English. I can understand, though, Danish, so if you kindly answer, it could certainly be in Danish, also. I can see in your recipe that you speak about the number of marshmallows used and also the comments above refer also to the number. I am at a little loss here, as I saw different size of marshmallows. My question is: do you refer to the biggest size that we see in supermarkets? Or, maybe, you can provide the weight in grams of the quantity you use. Thank you very much for your posts, that I follow with great interest.

    • Dear Liliana.
      The size of the marshmallows, number and weight really doesn’t matter. You just use as much marshmallows as you need, add a little bit of the set ingredients, mix and add powdered sugar until the consistency is right. I never measure how much og the different ingredients I use, you just feel your way through the process.
      Good luck 🙂

  9. Hej Cecilia
    Har du prøvet at lave det med hjemmelavede skumfiduser? Gad bare godt vide om det giver et godt resultat 🙂

    Knus Melissa

      • Nåh okay;) så må jeg prøve en dag… Det er så nemt og billigt at lave skumfiduser, så er det jo pludselig ikke dyrt at få fat i fondant;)

  10. Hej Hej, kan fondanten holde sogninkøleskabet, hvis man vil forberede den til en kage,der først bages om nogle dage? Mange tak

Skriv et svar

