Chocolate Fudge Cake + undercoverbeklædning med fondant og golf-tema!

Dette projekt må være min kagebagningshistories største projekt. Og hyggeligste! I anledning af min fars fødselsdag fremtrylledes en Chocolate fudge kage, efter opskrift fra Nigella Lawson.

Jeg var i dagens anledning taget den lange vej fra Kbh til Svendborg hvor min far og hans kone har fundet sig til rette i et skønt hus med herlig have og havudsigt. Selvom man for længst er flyttet hjemmefra er det nu skønt en gang imellem at komme “hjem” til familiære rammer med god mad og hygge. Jeg ville have taget en masse billeder af den landlige idyl – hvis ikke det var fordi jeg havde slæbt mit store spejlreflekskamera med hele vejen blot for at opdage at jeg har glemt mit SDkort hjemme på skrivebordet i Kbh…. Så vi må nøjes med nogle kagebilleder taget med lånt digitalkamera indtil videre😉

Jeg har ændret lidt i opskriften, da den originale opskrift bruger mange forskellige sukkerarter og jeg ved ikke hvad. All in all så var det en god kage. Hvis jeg laver den igen vil jeg overveje at finde på noget, der gør chocoladecremen mindre sød. Det var lidt meget sukker med sukker på. Måske skal man bytte noget af chokoladecremens smør ud med flødeost. Eller tilsætte citron/limeskal. Skriv endelig hvis du kaster dig ud i det og har en kommentar hertil!

Det er første gang jeg forsøger mig med en fondantbetrukket kage, så jeg var meget spændt på hvordan det skulle gå. Indtil videre har jeg kun beskæftiget mig med fondant til pynt. Jeg synes det var ganske nemt at have med at gøre, lige bortset fra de par gange under udrulningen hvor den klistrede fast til bordpladen hvilket medførte at den pæne udglattede overflade gik i stykker… Man må virkelig sørge for at drysse fint med majsmel (Maizena). Når fondanten skal over kagen er det en god idé at rulle den rundt om en kagerulle og så rulle den ud igen forsigtigt hen over kagen. Fondanten kan som oftest ikke klare at man bare løfter den fra bordpladen i den ene ende for at bære den hen over kagen.

Chocolate Fudge Cake
400 gr mel
250 gr rørsukker
100 gr lys muscovado sukker
50 gr kakaopulver
2 tsk bagepulver
1 tsk natron
1/2 tsk salt
3 æg
1,5 dl creme fraiche
1 spsk vanille ekstrakt
175 gr usaltet smør, smeltet og afkølet
1,25 dl olie
3 dl vand

Chokoladecreme
175 gr mørk chokolade, minimum 70%
250 gr usaltet smør, blødt
275 gr flormelis
1 spsk vanille ekstrakt

  • Forvarm ovnen på 180°C.
  • Smør to springforme (ca. 20 cm diameter). (Du kan også bage kagen i en enkelt springform, så skal kagen blot have længere bagetid.)
  • I en stor skål blandes mel, begge sukkerarter, kakao, bagepulver, natron og salt. I en anden skål piskes æg med creme fraiche og vanille. I en tredje skål piskes smør sammen med olie hvorefter vandet blandes i. De tørre ingredienser blandes i denne skålen med smør/olie/vand mens der røres ved lav hastighed. Æggeblandingen tilsættes og der røres igen indtil dejen har en fin, ensartet konsistens. Dejen hældes nu i de smurte forme.
  • Kagen bages i ovnen i 50-55 minutter.
  • Afkøl kagerne i 15 minutter hvorefter du kan tage springforms-siderne af og lade kagerne afkøle yderligere.
  • Nu kan du gå i gang med chokoladecremen: Smelt chokoladen (over et vandbad eller 2-3 minutter i mikroovnen) og lad det herefter afkøle en smule.
  • I en skål piskes smørret indtil det er luftigt og blødt. Si flormelis i mens der røres. Tilsæt vanille ekstrakt og pisk indtil massen er blank og glat.
  • Hvis dine kager har fået en rundet top under bagningen kan dette skæres af (kun vil du synes det er pænest) så kagen får en flad top. Smør ca. en fjerdel af chokoladecremen ovenpå den ene kage hvorefter du laver en sandwich med den anden kage ovenpå. Smør resten af chokoladecremen på toppen og siderne af kagen. Voila!

Kagen kan nu nydes som den skønne chokoladebombe den er!
ELLER: Pyntningsprocessen kan begyndes….

Fondant-opskrift finder du her! Jeg blandede farve (Wilton Icong Color) i fondanten når fondantens konsistens var helt færdig. Så æltede jeg indtil farven var godt fordelt. Den blå farve lod jeg være med at ælte alt for meget, det gav et flot farvespil som passede godt til søens overflade.

Græs-frosting blev lavet som creamcheese frosting efter denne opskrift. Jeg brugte grøn farve og tilsatte lidt blå og rødt for at få den mørkegrønne farve frem.

bloglovin

19 thoughts on “Chocolate Fudge Cake + undercoverbeklædning med fondant og golf-tema!

  1. Sikke en fin kage. Bliver helt lækkersulten🙂

    Hvilken opskrift har du brugt på fondanten?

    Hvis jeg må komme med et lille tip, så kan det være en fordel at bruge majsmel (Maizena) til at rulle fondanten ud i, da det ikke klistrer helt så meget som flormelis.

    • Mange tak skal du have!
      Lægger en opskrift på fondant op senere😉 Jeg brugte også Maizena til at starte med, men så løb jeg tør så måtte bruge flormelis for resten😉

  2. Ohh – hvor er den bare MEGET sej. Sådan en ville min far blive så vild med, hvis jeg gav ham når han fylder år. Måske noget jeg skulle overveje🙂

  3. Jeg skal helt klart bare den Chocolate Fudge Cake til min fødselsdag! Den ser simpelthen så lækker ud – Jeg har aldrig set noget lignende, wow!

    Tak for inspiration.🙂

  4. Hejsa, hej du prøvet at lave smørcreme med halv palmin,halv smør? så smager den nemlig ikke så meget af smør, og bliver lidt lettere i smagen.. Siger de kloge i hvert fald:) Lækker blog:)

      • Det var da så lidt:) Kender i hvert fald en del kageeksperter som bruger den. Den har endda sin egen forkortelse, PSC (palmin-smørcreme) – prøv at søge på nettet:)

      • Mange tak for info🙂 Jeg tror dog aldrig Palmin bliver noget der får lov at komme ind i mit køkken, så jeg finder en anden løsning😉

  5. Tak for opskriften.
    Det er en meget meget sød kage. Jeg lavede rababerkompot som tilbehør, for at tilføje noget syrlighed, hvilket fungerede ret godt.

Skriv et svar

