På besøg i Torvehallerne (igen!)

På denne iskolde men solskinsfyldte dag ville skæbnen, at min kæreste og jeg på vores cykeltur kom forbi Torvehallerne. Det tog mig sådan ca. 3 sekunder at overtale kæresten til, at vi liiiige kunne parkere cyklerne og tage et hurtigt kig indenfor. Jeg følte selv, at på sådan en kold dag, hvor man har været tidligt oppe, måtte man da i hvert fald gerne forkæle sig selv med lidt overfladisk mad-shopping. Før vi havde set os om blev vi dog (endnu en gang) hurtigt betagede af stedets charme og lækre stande, så der gik noget tid før vi slap derfra igen.Jeg glæder mig til jeg bliver færdiguddannet (og rig – selvfølgelig), så jeg kan gøre mine daglige indkøb på stedet og leve af oliven og tapas alene. Indtil videre må jeg dog nøjes med at prøvesmage hist og her og kun købe de små portionsanretninger mens jeg drømmer mig til “voksenlivet”, hvor min indtægt tæller andet end SU og café-løn. Som det ser ud nu for nyuddannede humanister kan det godt være jeg skal til at vænne mig til tanken om A-kasse, men vi krydser fingre!

Jeg har allerede skrevet et lille indlæg om dengang, jeg besøgte Agnes Cupcakes i Torvehallerne. Men nu hvor jeg fik taget et par ekstra billeder rundt omkring ville jeg lige poste dem, så I også kan se lidt af det skønne sted.

image

Sådan skal dødt fjerkræ se ud!

Ma Poule er én af de stader, der gør Torvehallerne et besøg værd. Staden betjenes af fransktalende sælgere der selvfølgelig har baret’en på skrå mens de råber over disken på ægte markeds-manér! Her sælges franske delikatesser, charcuterivarer, oste og alskens lækre hjemmelavede cassoulet’er i flotte emballager.
Hos Ma Poule kan man i følge Politiken købe Københavns bedste sandwich – ciabatta med ruccola, syrlig gul sennep og confit de canard. Kæresten og jeg prøvede denne himmelroste sandwich for en måneds tid siden, og ja – den var god. Min kæreste var nok mere begejstret end jeg (det var trods alt en rigtig mandesandwich bestående af 90% kød), men den var da et forsøg værd.
Når jeg i fremtiden skal lave noget rigtig god og spændende mad er det bestemt ikke utænkeligt, at et smut indenom Ma Poule vil tjene til god inspiration (og ikke mindst være vejen til en tommere pung).

image

Jeg er kommet i oliven-himmelen hos Stigs Oliven

Dem, der kender mig ved, at jeg på det seneste har udviklet et nært kærlighedsforhold til oliven. Jeg snack’er oliven i tide og utide, hvadenten det er til et glas vin nede på caféen eller om det er hjemme i sofaen. Jeg ved ikke helt hvorfra denne pludselige opståede passion er kommet, men jeg bliver som et barn i en slikbutik når der er oliven i sigte. I supermarkedet kan jeg stå ved oliven-hylden og nærlæse etiketterne på hver enkelt lille glas/dåse (hvilket har ført til, at min kæreste mangt en gang har stået ved siden af mig og smidt et højlydt suk for diskret at hentyde, at vi skal videre).
Så du kan lige forestille dig hvilken glæde det var at komme forbi Stigs Oliven hvor jeg måtte stoppe op og med hundeøjne spørge kæresten: “Må jeg godt?”, og ja, jeg måtte godt.
Hos Stigs Oliven fik jeg glæden af at smage lidt på hver af de smukt udstillede sorter fulgt af en kort præsentation. Det er skønt så mange forskellige smagsnuancer og konsistenser som sorterne dækker over. Den venlige olivensælger Stig fortalte, at sortimentet varierer i løbet af ugen – som jeg forstod det således at man op til weekenden kan købe oliven der passer til sine cosmopolitans. Jeg er fan!
Besøg Stigs Oliven hvis du nørder oliven ligesom jeg og/eller hvis du kan bruge god vejledning til hvilken sort oliven du skal have i din salat eller til din tapas. Her kan i øvrigt også købes soltørrede tomater, olivenolie og andre specialiteter.

image

Jeg vil lige kort nævne Fiskerikajen som er én af de to fiskehandlere på stedet. Prøv lige at se den onde, onde havtaske i montren der fangede min opmærksomhed. De to billeder taget med min dårlige telefon kommer slet ikke i nærheden af at vise dens blodtørstige udstråling. Det er heldigt for havtasken, at den smager så udsøgt, ellers ville det bare være en ond og grim fisk!

I research-medfør, som jeg har valgt at kalde det, måtte jeg indenom Agnes Cupcakes for at prøve en endnu uudforsket variant. Jeg håbede på at få afkræftet min overbevisning om, at deres popularitet kun skyldes den enorme hype omkring de smukke cupcakes, og ikke så meget selve kagernes smag.
Jeg købte den der hedder Blueberry i mini-version, fik den pakket i en fin æske og glædede mig til at sætte tænderne i den når jeg kom hjem.

Så du kan forestille dig min skuffelse da jeg kom hjem og åbnede æsken hvorefter ovenstående syn mødte mig. NOOOOOOOOO!!! Note to self: Man skal ikke cykle med en delikat papirspose indeholdende en æske med cupcake i blæsende modvind og tro man kan overhale alle cyklister på Langebro bare fordi ens kæreste kan.
Jeg har desværre ikke så meget at skrive om selve kagen, endnu en gang er jeg ikke imponeret. Kagen var godkendt, men frostingen smagte af smør og sukker. Ville ønske jeg i stedet havde brugt pengene på en god kop kaffe et andet sted, det vil jeg i hvert fald gøre fremover i stedet for at bruge min penge hos Agnes.
bloglovin

One thought on “På besøg i Torvehallerne (igen!)

Skriv et svar

