Sur, sur, sur – Citron cupcakes med lemon curd-fyld og citronfrosting!

Når det regner udenfor og det allerede begynder at blive mørkt tidligt om eftermiddagen, har man brug for noget, der minder om sommer og sol. Hvad bedre end sol-gule cupcakes med frisk smag af syrlig citron og hemmelig kerne af lemon curd?!

Den bidende kulde bærer vidne om, at vinteren er lige rundt om hjørnet. Efterårsferien er slut, og for mange universitetsstuderende er efterårsferie lig med læseferie. For en overspringshandlings-afhængig person som mig, har efterårsferien ikke ligefrem budt på så meget læsning som den burde. Jeg har blandt andet:

– besøgt en veninde og hendes lille bebs
– bagt tarte au citron
– arbejdet, arbejdet, arbejdet
– gået ture med kæresten
– shoppet…
– lånt arabiske bøger på biblioteket

Opskriften er lånt fra Sarahskager.dk med egne modifikationer.

20 minicupcakes (eller ca. 10 alm. størrelse)
140 g mel
½ tsk. bagepulver
¼ tsk. salt
1,5 dl kærnemælk
2 æggehvider
150 gr sukker
Skal af 1 øko citron
60 gr smør
1 tsk. vaniljesukker
2 spsk. citronsaft
Lemon curd (kan købes færdiglavet i større supermarkeder eller laves supernemt efter min opskrift her)

Citronfrosting
90 gr usaltet blødt smør
75 gr flormelis
225 gr flødeost
1 tsk. vaniljesukker
3 spsk. citronsaft

  • Tænd ovnen på 185 grader.
  • Mel, vaniljesukker, bagepulver og salt blandes i en skål.
  • Æggehvider og kærnemælk piskes sammen i en anden skål.
  • Sukker og citronskal mixes i en lille skål indtil sukkeret dufter af citron.
  • Tilsæt det bløde smør til sukker/citronblandingen samt citronsaften og rør med en elpisker i ca. 3 minutter. Tilsæt lidt af melblandingen og lidt af æggehvideblandingen og pisk, fortsæt til alt er blandet sammen, pisk 2 minutter så alt er blandet fuldstændig sammen.
  • Bag 18-22 minutter. Husk, at disse cupcakes ikke bliver “brune” på toppen, så du kan ikke bruge farven som indikator for, hvornår de er færdige i ovnen.
  • Lad cupcakes’ne køle fuldstændig.
  • Når kagerne er kølet af tager du hver enkelt cupcake, og skærer et lille låg af med en skarp kniv og graver et lille hul (se nedenstående billede).

  • Sæt låg på igen.

Frosting

  • Frostingen laver du ved at piske det bløde smør med flormelis og vanillesukker.
  • Pisk flødeost og citronsaft i blandingen.
  • Jeg har valgt at tilsætte Wiltons gule icing-farve, så man virkelig kan se, at her er tale om citronfrosting!
  • Når cupcakes’ne pyntes med frosting dækker man “kanten” til fra lemon curd-hullet, så det ikke kan ses.
  • ENJOY!

bloglovin

19 thoughts on “Sur, sur, sur – Citron cupcakes med lemon curd-fyld og citronfrosting!

  1. Dem må jeg hellere prøve at lave snart, elsker lemoncurd. Har os lige delt dem på min side så der er flere der kan få glæde af dem🙂

  2. Pingback: På besøg hos Agnes Cupcakes i Torvehallerne | copenhagencakes

    • Hej Lone.
      Det lyder besynderligt, det har jeg ikke hørt om før. Har prøvet at google det men kan ikke rigtig finde noget svar. Måske der er nogle kloge hoveder der læser bloggen der har et svar…🙂

  3. Kan man bruge søddemidler i stedet for flormelis til frosting
    har nemlig diabetiker i familien

    • Hej Lone. Det er et rigtig godt spørgsmål, jeg må næsten anbefale dig, at du prøver dig frem:) En del af grunden til, at man bruger flormelis, er for at frostingen får den rette konsistens. Uden flormelis bliver den simpelthen for tynd og flyder ud. Du kan sikkert bruge sødemiddel så det giver nogenlunde samme smag som med flormelis, men konsistensen får man nok ikke helt rigtig. God bagning:)

  4. Hej Cecilia,
    Tak for i aften hos Perch’s, det var hyggeligt at møde dig. Sikke lækkersulten man bliver af at kigge på din blog🙂
    Jeg købte Lemon Curd hos Perch’s, så nu er der slet ingen undskyldning for ikke at prøve denne lækre opskrift snart😉
    Mvh. Julie

    • Julie, fornøjelsen var helt på min side😉
      Ej hvor var det godt du købte den lemon curd, den var jo SÅ delikat! Hvad gav du for den? Jeg fortryder helt jeg ikke købte én med!

      • Den kostede 62 kr., så det kan helt sikkert godt betale at lave det selv😉
        Men til tider kan jeg være doven, og jeg spurgte Stine, hvor længe den kunne holde sig. Hun sagde, at i køleskabe kunne den holde sig meget længe!
        Så kunne jeg altså ikke lade være🙂

  5. De er fantastiske! Jeg elsker citron i forvejen! Nu elsker jeg citron endnu mere!😀

    – Da jeg smagte frostingen alene til at starte med, var den meget oste-agtig. Men da den kom sammen med hele kagen… Wow..

  6. Mmmm… ELSKER din hjemmeside!
    Overvejer at lave denne, men bytte lemoncurd ud med en luftig chokolademousse og så tilsætte lidt mere citronsmag til frostingen – mon det ville fungere?
    Og kan kagerne pyntes aftenen før, hvis man gerne vil servere dem til brunch?

  7. Kan med stor fordel laves med appelsin istedet for citron, bliver dog noget sødere, men stadig frisk i smagen🙂 Og kan med stor fordel bages dagen før de skal bruges, da de bliver lækre svampede af ventetiden… opbevarede dem i en frysepose godt halvandet døgn🙂

Skriv et svar

