Hindbær/cheesecake cupcakes

Efter jeg sidst bagte Oreo cupcakes har jeg haft lyst til at holde mig lidt fra de alt for søde kager i et stykke tid (eller så længe jeg nu klarer det).
Jeg er en stor fan af cheesecake, og elsker specielt når den laves i alle mulige variationer. Kombinationen af hindbær og cheesecake gør kagen mere frisk og syrlig, og med creamcheese frosting på toppen er denne cupcake en sikker vinder!

24 cupcakes
15 stk Digestive kiks
100 gr smør
200 gr mel
1 tsk bagepulver
0,5 tsk salt
160 gr usaltet smør
230 gr sukker
1 tsk vanilleekstrakt
1,2 dl creme fraiche
4 æggehvider
225 gr hindbær

Creamcheese frosting
200 gr flødeost
100 gr usaltet smør
450 gr flormelis
1 tsk vanilleekstrakt

  • Tænd ovnen på 180 grader.
  • Knus kiksene og bland med det saltede smør. Blandingen bør kunne samles når du presser det sammen. Tilsæt mere smør hvis nødvendigt.
  • Læg papirsforme i din muffinform og fyld hver form med ca. 1 spiseske af kikseblandingen.
  • Pres blandingen ned med fingrene så den sidder sammen i bunden.
  • Bag i 3-5 minutter og lad dem derefter køle af.

  • Pisk æggehviderne stive og stil skålen til siden.
  • Bland mel, bagepulver og salt for sig i en anden skål.
  • I en tredje skål piskes smør og sukker sammen indtil det bliver lyst og luftigt. Herefter tilsættes vanilleekstrakten mens der piskes ved lav hastighed.
  • Tilsæt halvdelen af melblandingen i smør/sukkerblandingen og pisk til du har en ensartet masse. Tilsæt herefter creme fraiche.
  • Tilsæt den resterende melblanding og pisk ved lav hastighed.
  • Vend forsigtigt 1/3 af æggehviderne i blandingen. Vær forsigtig så æggene ikke mister deres volumen.
  • Når massen igen er ensartet kan resten af æggehviderne og hindbærrene vendes i.
  • Fyld hver muffinform 2/3 op og bag i 20 minutter.

Frosting
Pisk flødeost, smør og vanilleekstrakt sammen indtil du får en ensartet konsistens. Tilsæt herefter flormelis lidt ad gangen mens du pisker.
Jo mere du pisker jo dejligere og luftig bliver frostingen. Stil frostingen i køleskabet i 1 time og rør den let igennem når du har taget den ud inden du går i gang med pynteriet!

Her er et par billeder af det færdige resultat. Denne gang har jeg brugt to forskellige tyller/nozzles til frostingen og er lidt i tvivl om, hvilken jeg bedst kan lide. Uanset hvad ser det i hvert fald indbydende ud!

bloglovin

7 thoughts on “Hindbær/cheesecake cupcakes

  1. Pingback: Chocolate Fudge Cake + undercoverbeklædning med fondant og golf-tema! | copenhagencakes

    • Hej Jane,
      Er glad for at du har lyst til at prøve opskriften! Je kan desværre ikke huske hvilken % jeg har brugt, men jeg er sikker på at det fungerer helt fint uanset hvilken slags du vælger at bruge🙂
      God fornøjelse!

      • Tak for det – har allerede prøvet flere af dine opskrifter til stor glæde for venner, familie og kolleger. Når jeg skal bage så bruger jeg opskrifterne på din blog.
        God dag

  2. Endnu en lækker opskrift – Jeg elsker din blog!

    Jeg har et spørgsmål vedr. creme fraiche’en.
    Der står at man skal bruge 1,2dl. Menes der 1 1/2dl eller 1/2dl? – Eller er det virkelig 1 + 0,2dl?

Skriv et svar

