Oreo cupcakes med hvid chokolade-frosting

Denne opskrift er dedikeret til min søster, Laura, som er den største Oreo-fanatiker, jeg kender.

De her cupcakes er virkelig bare vinder-cupcakes! De er helt fantastisk gode, men til en anden gang vil jeg måske lave frostingen med lidt mere hvid chokolade – jeg synes ikke smagen var så gennemtrængende. Så hvis du kaster dig ud i at lave dem så hav lidt ekstra hvid chokolade på standby;) Giv mig endelig en kommentar hvis du har prøvet noget andet, eller hvis du bare synes det fungerer perfekt sådan som jeg har gjort det:)

Cupcakes’ne er blevet ekstra dekorative med stribet frosting – her har jeg en lille guide der viser hvordan man super nemt får striber i sin frosting.

12 cupcakes
75 gr smør, stuetemperatur
100 gr sukker
100 gr brun farin
2 æg
1 tsk vanillesukker
1 tsk bagepulver
150 gr mel
1,5 dl mælk
15 Oreos

Hvid chokolade-frosting
50 gr blødt smør
110 gr philidelphia
175 gr flormelis
50 gr smeltet, hvid chokolade
1 tsk vaniljesukker eller korn fra en vaniljestang

  • Tænd ovnen på 180 grader.
  • Pisk smør, sukker og brun farin sammen.
  • Pisk æggene i.
  • Bland de tørre ingredienser (vanillesukker, bagepulver og mel) i en separat skål.
  • Hæld melblanding i smørblandingen langsomt mens der piskes. For at undgå klumper kan melblandingen også hældes i gennem en si.
  • Hæld mælken i mens der piskes.
  • Nu fordeles Oreos’ne i tre bunker (se billede): 1) Tag “låget” af 12 Oreos – læg dem i én bunke. 2) Læg seks låg samt de tre resterende hele Oreos i én bunke. 3) Læg de sidste seks låg i en bunke – de gemmes til frostingen.
    Bunke 2 hakkes og vendes i dejen.

Nu kommer det sjove:

  • Læg papirforme i din muffinsform og hæld en smule dej i formen så det lige dækker bunden.
  • Læg en “lågløs” Oreo (fra bunke 1) i hver form. Se det allersidste billede hvis du undrer dig over, hvorfor det kan betale sig at lægge en Oreo i, på denne måde!
    Fyld op med resten af dejen ovenpå – dog kun så formen er 2/3 fyldt.
  • Cupcakes’ne bages i ca. 20 minutter.

Frosting

  • Smelt den hvide chokolade og lad den køle af.
  • Hak de seks låg fra bunke 3.
  • Pisk flormelis, smør, vanille og philadelphia.
  • Pisk den smeltede chokolade i. Pisk, pisk, pisk!! Jo mere der piskes, jo dejligere luftig bliver frostingen.
  • Vend de hakkede Oreos-låg i.

Frostingen kan også laves uden de knuste Oreos til andre slags cupcakes. Desuden kan hvid chokolade byttes ud med mælkechokolade, mørk chokolade eller måske endda mint-chokolade! Eksperimentér!

Når du har frostet dine cupcakes kan du pynte med halve Oreos!

74 thoughts on “Oreo cupcakes med hvid chokolade-frosting

  1. Super lækker opskrift! Jeg ændrede dog lidt i frostingen sådan at det var halvt smør og halvt Buko naturel og dobblede op på den hvide chokolade. Det blev såååå godt!!!

  2. Uhm, hvor ser de lækre ud! – Og rigtig god forklaring der medfølger samt fine billeder! Tror jeg vil kaste mig ud i at bage dem senere i aften.

    – Hilsner herfra og glædelig jul!

  3. Tak for en rigtig god opskrift!
    De blev super gode og svampet og så er det da et stort plus, at når man sætter tænderne i, så gemmer der sig en Oreo indeni!
    Jeg prøvede at lave frostingen ligesom Helle, altså med halv Buko (brugte light) og halv smør (kærgården), men med 50gr hvid chokolade. Det smagte rigtig godt, bortset fra at frostingen blev ret tynd og flød ud over. Tænker på næste gang at undlade mælken.
    Men opskriften var stadig et kæmpe hit blandt dem jeg serverede dem for, så TAK🙂

    • Tak for dit søde svar. Jeg er glad for, at kagerne vakte glæde🙂
      Jeg har helt slettet mælken fra frosting-opskriften nu, kan godt se at mælk ikke fører noget godt med sig;)
      Godt nytår!

  4. Pingback: 80 fødselsdagscupcakes – the Oreo way! | copenhagencakes

  5. En sjov opskrift…. Mig og min veninde er allerede gået i krig med den men vi kunne dog ikke forstå at der ikke stod, at der skulle mælk i frostingen. Så forsøgte os bare frem, da den jo var lidt tør uden🙂 Vi glæder os til at smage dem, de ser så lækre ud.. Mmmmh..

    Kærlig hilsen Fie og Cille🙂

    • Det er dejligt at I bager cupcakes sådan en lørdag aften – god idé! Håber de smager fantastisk! (Det med mælken er en lille kikser der har sneget sig ind i opskriften – har rettet det nu).
      Mange kram herfra🙂

  6. Pingback: Guide: Så nemt at det at lave stribet frosting! | copenhagencakes

  7. SUPER lækre cupcakes! Jeg gangede portionen op med 4 og står nu med 84 cupcakes🙂 Det gør intet, de er bare for lækre!!!

  8. kan man godt lave frostingen uden den hvide choko og måske bare tilsætte 1 spsk mælk?

  9. Hej🙂

    På billede 1 ligner det at frostingen er bagt pga det brune i kanten, i forhold til de andre billeder? Det ligner lidt marengscreme? Er det to forskellige ?
    Mvh Tina

  10. mmm! rigtig lækre cupcakes! jeg elsker Oreos og MÅTTE bare prøve opskriften. det er blevet et hit i familien, og nu skal jeg bage den til klassen🙂

  11. OJOJOJOJ….. Så blev jeg lige årets kollega. Bagte dine oreoskager og tog med på jobbet. De er genialt gode !!!!!

  12. Rører i jeres frosting med håndmikser eller køkkenmaskine eller i hånden?? Prøvede engang at lave en lime frosting og den blev ligeså tynd som vand!! Øv!!

    • Bruger altid håndmikser. Hvilken opskrift har du brugt? Det er sandsynligt, at smørret har været for varmt og dermed er smeltet, eller det kan være blevet for tyndt hvis du har haft for meget limesaft i?

      • det er nok lidt af begge dele for meget lime og for lidt smør og for varmt!!

      • Jeg har før prøvet at frostingen blev tynd, og kan se der er flere her i tråden der har oplevet det. Det der ofte er grunden er hvis man bruger blandingssmør som f.eks. kærgården. Brug Lurpak som er der aldrig problemer. Glæder mig til at prøve denne opskrift🙂

      • Kan man lave frostingen dagen før, komme i sprøjtepose og ligge i køleskab til dagen efter, hvor man kommer den på?🙂

  13. Helt igennem fantastisk opskrift!! Jeg er helt vild med Oreo’s og de smager da bare helt perfekt!😉

  14. Hej,
    Jeg vil prøve at lave dine lækre cupcakes i morgen. Vil blot høre, hvor meget ovnen skal sættes til og skal jeg placere dem i miderste rille?

    Glæder mig til at smage dem🙂

    • Hej🙂
      Som jeg skriver i opskriften skal ovnen stå på 180 grader😉 Jeg bager dem altid på midterste rille, så det kan du også sagtens gøre, men det kommer selvfølgelig an på hvordan din ovn opfører sig😉
      God fornøjelse med bagningen!

  15. de lækreste cupcakes jeg har lavet! Tak for at dele opskriften med os:) …og de er nemme at lave!!!

  16. Jeg lavede dem igår og et eller andet gik galt med den hvide chokolade, så jeg måtte ty til andre metoder og valgte i stedet at toppe cupcake’sene med min total yndlings frosting: Citron frosting som jeg kan til hudløshed udenad: 225 g flødeost, 90 gram usaltet smør, 1 tsk vaniljesukker, 75 g flormelis og 4 spsk citronsaft!
    MANNER de blev for vildt lækre – den sure frosting kompenserer den chokoladefyldte dej perfekt. Prøv det hvis man synes en oreo cupcake skal have et lille friskt pift – det var et hit her!!!

    • Hej Pernille,
      Er ked af at høre det gik galt, men du skal have mange tak for at dele din opskrift med os! Den vil jeg i hvert fald prøve så snart jeg får muligheden!
      Ha’ en dejlig dag🙂

  17. Hjælp…… har netop lavet disse skønne kager til sønnike’s 1 års fødselsdag i morgen. Men min frosten vil ikke blive stiv. What’re to do??????

    • Hej Vicki. Der kan være flere faktorer der spiller ind når frostingen bliver for flydende: Er smørret for varmt? Har du kommet til at bruge for meget væske i fh.t. de tørre ingredienser? Den er svær at redde når den først er blevet for flydende, så kast dig over en ny portion og sørg for at smørret ikke har stået ude for længe.
      Held og lykke:)

  18. Wow! De er fantastiske. Lavede em i dag til mine kollegaer, da jeg har sidste arbejdsdag – de er i hit! Næste projekt må blive cookie-dough cupcakes’ene🙂 Din blog er så fin, og dine opskrifter er inspirerende og dejligt pædagogiske. Tak!

  19. Jeg skal prøve at lave de her cupcakes senere på ugen. Har prøvet en af dine andre opskrifter men de blev ikke bagt helt færdige i bunden.. Bruger du varmluft når du bager? Det står der ikke noget om i dine opskrifter. Ellers intet negativt, får altid lyst til at bage når jeg kommer forbi din side😀

    • Jeg bruger ikke varmluft nej, så bagetider er angivet til alm. ovn. Mærkelig de ikke blev færdigbagte i bunden… Bedre held næste gang og god fornøjelse😉

  20. Bager for 2. gang disse skønne cupcakes! Vi får SÅ mange ud af dejen, men det er kun skønt! Det er de bedste kager og det er fedt at se, hvor duperede folk bliver over at finde oreo’en i den😉

  21. God opskrift, dog syntes jeg ikke flødeost-frosting passer til dem (bedre til krydede kager) og forventede også at flødeosten ville blive for dominerende i forhold til den hvide chokolade, så jeg har brugt op-pisket ganache af hvid chokolade. Det kan anbefales, specielt hvis du ønsker mere chokoladesmag.

  22. Har lige bagt disse fantastiske cupcakes – Og i følge min far og oreo’s elskende kæreste var det verdens bedste🙂 Tak for den opskrift til forkælelse af min dejlige familie🙂

    • Hej Annemette.
      Det har jeg desværre ikke selv erfaring med, så kan ikke sige det 100%. Men jeg vil mene, at det godt kan lade sig gøre. Giv det et forsøg🙂
      God fornøjelse med bagningen!

  23. Lige et spørgsmål mere.
    Laver du dem altid samme dag, eller kan man lave dem dagen inden, og lad dem stå tildækket?

  24. De er vildt gode, skal lave dem for anden gang nu, men har et hurtigt spørgsmål – kan man lave frostingen dagen før, og så bare have den liggende i sprøjteposen i køleskabet og så pynte på selve dagen de skal bruges?

    • Hej Maja,
      Jeg er rigtig glad for, at du kan lide opskriften! Du kan sagtens lave frostingen dagen før, men så vil jeg anbefale dig at lave den i en skål som så stilles i køleskabet. Inden serveringen pisker du så frostingen igennem og fylder den på en sprøjtepose.
      Rigtig god fornøjelse🙂

  25. Pingback: Glædeligt gensyn med A-piece-of-heaven-kagen: Oreo cheesecake med hvid chokolade og lime |

  26. SHUKRAN for opskriften! ;D Jeg har bagt dem og de blev bare SÅ lækre Tusinde tak for at dele opskriften.❤

  27. Faaaaantastisk opskrift, som alle jeg har lavet den til elsker;)
    Lige en enkelt note ift. Frostingen jeg selv glemte, da jeg lavede den første gang, fordi jeg ikke lige tænkte mig om. De stykker oreos der skal i frostingen skal hakkes virkelig småt, hvis frostingen skal sprøjtes ud i et tyl ( stykkerne satte sig fast i tyllen fordi oreo stykkerne var for store).

  28. Jeg har brugt opskriften til en 18 års fødselsdag, med ret mange gæster. Jeg skulle bage 320 stk. Jeg bagte “lidt” ad gangen og frøs dem ned, med det samme de kom ud af ovnen. Da det er en ret dyr opskrift, købte jeg neo (oreokopi) i Lidl, samt flødeost også fra Lidl. De blev så pyntet med ægte mini oreo. Frostingen lavede jeg også lidt ad gangen over 2-3 dage. Fantastisk opskrift. Tips: frostingen bliver svær at sprøjte, hvis den er for kold, men en tur i mikroovnen ( lidt ad gangen) gør underværker. Frostingen skal ikke være for kold, så smager den bedst.

  29. Hej🙂 har prøvet at lave dine Oreo cupcakes. Og de halve Oreo som man ligger ned i bunden af formen de flyder op til overfladen mens de bager ? Hvad gør jeg galt og så virker de meget bløde og dejede i bunden når man tager papiret af cupcakesne🙂

    • Kære Jeanette,
      Det lyder godt nok besynderligt. Det lyder som om der er gået noget helt galt med din dej.. Hvad der lige er galt kan jeg ikke gætte, da jeg jo ikke har været til stede i dit køkken😉 Det er bare om at komme op på hesten igen og give et et forsøg mere!
      De bedste hilsner herfra

  30. Pingback: En lille oero-cupcake | inaina.dk

  31. Bare et lille tip til de her SUPER lækre cup cakes (bliver altid et hit) – jeg har lavet dem med 2-3 optøede frosne hindbær ovenpå cookien, der lægges i bunden, det giver et dejligt friskt twist🙂

  32. Ohh har et spørgsmål! Jeg har lige lavet disse cupcakes en frosting skal den ikke sættes i køleskabet? Fordi den er ikke blevet fast når nu jeg har sat dem på cupcaken..😦

Skriv et svar

